“She is playing Scottish smallpipes to a huge pop audience with Caroline Polachek, but her own music has darker roots” (The Guardian)
"Arresting, hypnotic compositions...with dissonance often stuttering next to moments of deep beauty. Both of its time and out of time", schreef The Guardian over het geluid van Brìghde Chaimbeul (spreek uit: Breetch-er Hime-bowl).
Het debuut van de Schotse was meteen - pun intended - een schot in de roos. The Reeling belandde in 2019 in de eindejaarslijst van de toonaangevende blog The Quietus (#13) en van kwaliteitskrant The Guardian (#7 Best Folk Albums, in goed gezelschap van Lankum, ØXN en Shirley Collins).
Ook Caroline Polachek viel voor haar sound: “Ik heb een zwak voor doedelzakken: als ik er een hoor, moet ik huilen. The Reeling heb ik grijsgedraaid - véél tranen, dus.” Die bewondering leidde zelfs tot een heuse samenwerking.
AB omarmde Brìghde met een plek op ons zomerfestival Feeërieën (2023), indoor festival BRDCST (2024) en dit najaar in AB Club naar aanleiding van haar derde, dit voorjaar te verschijnen album Sunwise met opnieuw een guest appearance van Colin Stetson.
Haar inspiratie? “My music is rooted in dark Highlands folklore, including seductive men who transform into creatures that drown women and humans desperate to communicate with birds.” Wat haar zo uniek maakt? “She has developed an innovative style on the Scottish smallpipes that emphasises rich textural drones and a trance-like constancy of sound.”
Welcome back, Brìghde!