Op 1 en 2 juli is er Proche, de expo van onze huisfotograaf Michelle Geerardyn.
Michelle Geerardyn blikt visueel terug op drie bewogen jaren in AB. Het Proche-parcours brengt je op plaatsen in AB waar je (waarschijnlijk) nog nooit geweest bent. Voor de gelegenheid selecteerde Michelle ook enkele van haar favoriete schilders die elk 1 werk in de foyer zullen tentoonstellen. Verwacht je aan indrukwekkende kunstwerken van:
Ilke Cop is kunsthistorica, lanceerde in 2015 haar eigen modelabel en begon in 2019 met haar kunstenpraktijk. Door middel van schilderijen en installaties creëert ze grootschalige hedendaagse allegorieën waarbij zelfportretten een centrale rol innemen. Naast representatie van de vrouwelijke kunstenaar doorheen de kunstgeschiedenis komen thema's zoals privilege, materialisme en het koloniale verleden van België aan bod.
Haar prille kunstcarrière leverde reeds erg mooie projecten op, zoals inclusie in het Kunstenfestival Watou, Pass & Belgicart en een solotentoonstelling bij Tatjana Pieters in Gent. In het voorjaar van 2022 toonde ze werk op NADA New York.
Haar werk:
Bountiful II, is deel van een reeks die gemaakt werd tijdens de lockdownperiode. Bountiful betekent ‘overvloedig’ en heeft Bijbelse en koloniale connotaties. De term werd gebruikt om rijkelijke oogsten of gronden aan te duiden. Op het doek komt een veelvoud van persoonlijke en universele visuele referenties samen, die de kijker toelaten om zelf een narratief samen te stellen.
Bountiful II, Oliverf op linnen, 150 x 150 cm, 2021 – Tatjana Pieters Galerij
Hoewel ze afstudeerde als Illustrator aan de LUCA School of Arts, werkt Nina Van Denbempt (°1989 in Halle) in 2013 in Gent met mixed media. Of het nu gaat om het schilderen, het overschilderen van oude schilderijen, het herontwerpen van jassen, het verzamelen van oud papier, het schrijven, het beeldhouwen van een schrijn thuis, het spelen van muziek, het maken van performances met vrienden of het tekenen van korte stripverhalen... Het is allemaal bedoeld om te proberen een naïeve nieuwsgierigheid te behouden in de manier waarop men zich uitdrukt, gecombineerd met een milde obsessie voor het ongemakkelijke van het mens-zijn in de wereld. Ze is altijd op zoek naar manieren om de band te versterken door persoonlijke dingen te delen als tegengif voor ironie en als een manier om zich persoonlijk te bevrijden van de verdovende effecten van angst en schaamte.
Haar werk:
’My Own Private Apocalyps’ gaat over de angsten van de kunstenaar op het moment dat ze dit werk creëerde. Nina was op dat moment hoogzwanger; De angst om terug te ‘crashen’ en zich te moeten laten opnemen in een psychiatrische instelling.
’My Own Private Apocalyps’ Acrylic paint on Claessens Canvas - 160 x 160 - Courtesy of Bruthaus Gallery and Nina Vanden Bempt.
"27 jaar oud. Ik ben Belgisch-Congolees en geboren in Brussel. Ik ben net klaar met mijn Master 2 in Schilderkunst/Sculptuur aan de Ecole de Recherche Graphique. Ik ben hoofdzakelijk in Brussel gevestigd, maar ik reis vaak naar Kinshasa en Brazaville. Mijn favoriete thema's zijn de restituties van Afrikaanse kunstwerken, het koloniale geheugen, de dekolonisatie en het institutionele geweld dat onze samenleving zo koestert."
Zijn werk:
Mind house.
Deze serie vertaalt verschillende gevoelens die ik ervaarde tijdens de lockdown. Oliepastel met acryl - Wetsi Art Gallery