Unieke dubstep. Damon Albarn is fan.
Temidden van de grote hype rond dubstep die de jongste jaren woedde, opereerde Shackleton eerder onopvallend vanuit de marge. Zijn output is daarentegen vaak wel meer vernieuwend te noemen dan van de vele dubstepmeesters die in de spotlight staan. De naar Berlijn uitgeweken Engelsman Sam Shackleton maakte het zichzelf ook niet steeds makkelijk. Zo ontbond hij zijn eigen label Skull Disco – dat hij samen runde met geestesgenoot Appleblim - op het moment van de doorbraak. De dubbelaars ‘Soundboy Punishments’ en ‘Soundboy’s Gravestone Gets Desecrated By Vandals’ uit die periode zijn alvast mooie relikwieën. In Berlijn werkte Shackleton verder aan zijn unieke sound gekenmerkt door een dwarse ritmiek, Afrikaanse percussie en Oosterse gezangen. Muzikaal gezien dreef hij verder weg van dubstep.
In ’10 startte hij zijn nieuwe label Woe To The Septic Heart! waarop hij – Shackleton neemt zijn tijd – so far twee releases uitbracht: de 12” ‘Man On A String 1 & 2’ en recentelijk de dubbelaar ‘Music For The Quiet Hour/The Drawbar Organ’. Ook bracht hij ‘Fabric 55’ uit, een mixalbum in deze prestigieuze reeks. Ook Damon Albarn viel voor de bijl en haalde hem aan boord voor zijn fameuze label Honest Jon’s. Daarop bracht hij samen met dubstep producer Pinch een fel bejubeld album uit en enkele sterke 12 inches (‘Deadman’ en ‘Undeadman’ met o.a. remixes van King Midas Sound). In AB speelt Shackleton een heuse live set.
Opener van deze double bill wordt het half Belgische/half Italiaanse, maar internationaal klinkende Lumisokea. Achter Lumisokea schuilt Koenraad Ecker, die tevens zetelt in Intangible States en tijdens de sloteditie van Domino in ’11 imponeerden. Hun dra te verschijnen tweede album ‘Selva’ klinkt een pak donkerder dan hun eersteling en werd in Berlijn gemastered door Rashad Becker, gekend van … Shackleton! AB is alvast fan van deze heerlijk knetterende maar o zo subtiel scherpe elektronica.
Lumisokea audiovisual liveset teaser from Lumisokea on Vimeo.