Film that traces the origins of industrial music
documentary, 2015, Amélie Ravalec & Travis Collins– 52 min. – o.v. / French subtitles
De film neemt je mee langs de opkomende avant-garde scene in de vervallen steden van de US en Europa eind jaren ’70 begin jaren ’80.
Industriële muziek ontstond in het midden van de jaren 70 en voorzag een levendige, provocerend en artistieke soundtrack voor de stakersposten, de economische achteruitgang en de culturele onderdrukking van die tijd. De industriële muziekpioniers (of het nu fabrieksarbeiders, studenten of werklozen zijn) waren allen kunstenaars met een politiek en artistiek engagement die met weinig of geen muzikale achtergrond muzikale geschiedenis geschreven hebben.
Ze vonden hun inspiratie bij Krautrock bands als Faust, Kraftwerk en Can, bij de 20e eeuwse kunststromingen als Dadaïsme, Futurisme en het Surrealisme en bij de post-modernistische schrijvers als William Burroughs, Brion Gysin en J.G. Ballard.
Met de DIY-attitude van de punk te combineren met mail-art en de opkomende underground fanzines waren deze pioniers ook bij de eerste muzikanten om tape-loops, zelf gemaakte synthesizers, field-recordings en cut-up technieken te vermengen in hun muziek.
Enkele van de artiesten die mee werkte aan de film zijn: Genesis P-Orridge, Chris Carter en Cosey fanni Tutti (Throbbing Gristel), Graeme Revel (SPK), Stephen Mallinder (Cabaret Voltaire), Boyd Rice (NON), Adi Newton (Clock DVA), Test Dept, Z’EV, Dirk Ivens (The Klinik), Hula,…
alle plaatsen zijn ingenomen voor deze screening