De crème de la crème van de Londense jazzscène én conscious (hip hop) poetry
Feeërieën 2019: welkom in onze muzikale outdoor wünderkammer
Welkom op alweer de 16de editie van ons jaarlijks outdoor feeëriek festival de Feeërieën! Met enige trots openen we ook dit jaar opnieuw de deuren van onze muzikale wünderkammer. En die bruist, verbaast, beroert, verbindt en verwondert. Want op welk festival vind je in één trek hyperkinetische footwork uit Chicago, opzwepende discofunk uit Somalië, Turkse psychedelica, een sopraanstem waarvan onze adem stokt, een Ethiopische harpiste die op ‘King David’s Harp’ speelt, een mannenkoor die de sfeer van Kurt Weill oproept én een streep doorleefde Afro-Amerikaanse poëzie? Inderdaad!
Nérija (with members of KOKOROKO, Maisha, Nubya Garcia,…)
Afgelopen jaar organiseerde AB een unieke tweedaagse naar aanleiding van Gilles Peterson’s release ‘We Out Here’ die – onder auspiciën van Shabaka Hutchings - de innovatieve geest van de Londense jazzscène vatte. Niet alleen Moses Boyd maar ook Maisha, Theon Cross, Joe Armon-Jones en Nubya Garcia maakten toen een verpletterende indruk in de AB Club. Deze verzamelaar is niet alleen een tijddocument maar bleek amper één jaar later een grote voorspellende kracht te hebben. Zowat elke act brak door, leverde excellente debuutalbums af én trok een opvallend jong publiek aan. Alle reden dus om dit najaar in AB volop de jazzkaart te trekken.
De aftrap gebeurt op de Feeërieën met de heuse (kwasi) all female supergroep Nérija. Met amper één EP – eenvoudigweg ‘Nérija EP’ genaamd – op de teller is sinds de release in ‘16 zowat elk groepslid op grote(re) schaal doorgebroken. Zo spelen de diverse leden bij o.a. KOKOROKO, Maisha, SEED Ensemble of – in het geval van Nubya Garcia – in her own right. Opvallend: hun debuut verschijnt dit jaar op Domino Recording waarop goed volk huist als Arctic Monkeys, Fat White Family, Jon Hopkins of Four Tet. Wedden dat ook jij dra valt voor hun John Coltrane en Pharoah Sanders geïmpregneerde sound?
Tenesha The Wordsmith (us)
AB drukte afgelopen jaar het superbe en vooruitstrevende album ‘Black Noise 2084’ van de Italiaanse producer DJ Khalab nauw aan het hart. Met zijn uitgekiende mix van global sounds, afro futuristische beats en jazz is het album een toonvoorbeeld van hoe schottenloos muziek wel kan zijn. Naast gastmuzikanten als Theon Cross en Shabaka Hutchings vielen ons vooral de spoken word passages van Tenesha The Wordsmith op.
Beiden bleken labelgenoten te zijn op het door Gilles Peterson gelauwerde On The Corner Records (zie ook: Dengue Dengue Dengue, Penya,…) dat telkens superb en kleurrijk wordt vorm gegeven door kunstenares Victoria Topping. Tenesha The Wordsmith is afkomstig uit Oakland en zegt over zichzelf: ‘I am a poet, writer, model and actress. Basically I wanna be Gordon Parks when I grow up!’ Haar ‘powerful poetry is filled with art, music and romance set to inventive hip-hop grooves.’ Dra verschijnt haar debuut ‘Peacocks and Other Savage Beasts’. Speciaal voor de Feeërieën maakt ze de trip vanuit Oakland, Californië, US.