Dit is onderdeel van
BRDCST 2024
De jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier
- FULL TIMETABLES HERE
BRDCST is AB’s meest genrefluïde festival, dat bewijst ook de line-up van zondag 7 april met BCUC, Slauson Malone 1, Moin, Holy Tongue, Attila Csihar presents ‘The Nosferatu Project’, Benefits, Chalk, PRUILLIP, Clarissa Connelly, Shida Shahabi, Gordan, Lenhart Tapes, Niecy Blues en Flora Yin Wong.
14:30 - 16:00 @ (cinema) Palace > ATTILA CSIHAR PRESENTS ‘THE NOSFERATU PROJECT’ (1922): LIVE SCORE (HU)
Nog een eregast is de legendarische, Hongaarse extreme metal vocalist Attila Csihar, vooral gekend van zijn werk met de invloedrijke Noorse black metal band Mayhem en drone-gezelschap SUNN O))). Hij is het levende bewijs dat black metal niet meer weg te denken valt in de avant-garde kunsten. Csihar presenteert op BRDCST - naast zijn project ‘Void ov Voices’ - ook ‘The Nosferatu Project’: de live soundtrack bij eerste echte verfilming uit 1922 van het boek Dracula van Bram Stoker. Gefundenes fressen voor Csihar, die deze Belgische première presenteert bij onze overburen van arthouse cinema Palace.
16:30 - 17:15 @ AB Club > LENHART TAPES (RS)
Lenhart Tapes is het alter ego van de in Belgrado residerende cassetteverzamelaar en noisemuzikant Vladimir Lenhart, eveneens gekend als ‘The Walkman Alchemist’. Zijn jongste album Dens is volgens The Wire “a stunningly sophisticated collection of vital new interpretations of traditional songs from across the Balkan”, dat hun muziek eerder ook al “raw and miraculous" noemde. De gastrol wordt met verve ingevuld door BRDCST-eregast Svetlana Spajić.
17:00 - 17:45 @ Rijke Klarenkerk > FLORA YIN WONG (VK)
Flora Yin Wong is een producer en dj uit Londen met Chinese en Maleisische roots. Ze werkt vaak met religieuze beelden als uitgangspunt. Haar jongste album Cold Reading verscheen via Modern Love (zie ook: Andy Stott, Lucy Railton, …) en zweeft tussen dromerige pop, hedendaags klassiek en musique concrète, en is naar eigen zeggen fel beïnvloed door Giuseppe Tartini’s beroemde compositie
Devil’s Trill Sonata.
17:40 - 18:30 @ AB Flex > SLAUSON MALONE 1 (VS)
Nu al een Warp-icoon: Jasper Marsalis - zoon van de befaamde jazztrompettist Wynton Marsalis - ook bekend als SLAUSON MALONE 1. Marsalis leverde onder andere beats voor Solange en Earl Sweatshirt en zijn Warp-debuut Excelsior is volgens Line Of Best Fit een “masterpiece of American surrealism. As if Frank Ocean’s ‘Blonde’ was re-imagined as Brain Wilson’s ‘Smile’”. Zijn optredens zijn eerder performances te noemen. Oor (over zijn passage op Le Guess Who?): “Malone 1 begint zijn set al improviserend op akoestische gitaar. Dan springt hij het publiek in, krijst in de microfoon, klimt weer het podium op, deconstrueert zijn liedjes tot verwarrende collages, citeert Afrika Bambaataa en covert producersgenie Joe Meek’s ‘I Hear A New World’.”
18:15 - 19:00 @ Rijke Klarenkerk > NIECY BLUES (VS)
Uncut: “The Charleston-based singer and producer pushes the avant-R&B stratagems of Kelela and Solange to new extremes of abstraction in airy soundscapes that also evoke Laraaji and Kaitlyn Aurelia Smith.” Boomkat: “This one's special. She’s using the language of ambient, trip-hop and dream pop to ink her own signature on gospel, R&B and melancholy soul. We've been knocked sideways by this one - essential listening if you're into KeiyaA, Grouper, Erykah Badu or Dawuna.”
18:15 - 19:15 @ AB Club > GORDAN (RS)
Sinds we in 2011 The Life and Death of Marina Abramović van Robert Wilson zagen, bleef één stem – naast die van ANOHNI – tot op heden in ons hoofd nazinderen: die van de Servische zangeres Svetlana Spajić. BRDCST is dan ook trots om meteen een dubbelslag te plegen. Spajić is namelijk de protagoniste op Shara, het gloednieuwe album van Gordan, “the unlikely trio of the breathtaking traditional ethnomusicologist Spajic, and two Berlin-based noise and experimental musicians. They celebrate a dark and dystopian take on ancient Balkan folklore”.
19:00 - 20:00 @ AB Flex > HOLY TONGUE (VK)
Holy Tongue is het tweede project dat Valentina Magaletti naar BRDCST brengt. Samen met producer Al Wootton en Susumu Mukai evoceert ze de sfeer van de experimentele dub van On-U-Sound, 23 Skidoo, Liquid Liquid en ESG.
20:00 - 20:45 @ AB Club > PRUILLIP (BE)
Dichter bij huis vonden we het explosieve duo PRUILLIP: een project van Annelies Van Dinter (Echo Beatty) en Louis Evrard (Grid Ravage). Op uitnodiging van Dennis Tyfus speelden ze in De Nor in Middelheim hun allereerste optreden. Hun debuut - via Cortizona - kreeg meteen lofbetuigingen: "Sporen van punk, ambient, rock noir en stonergrunge tonen hoe veelzijdig Pruillip is", aldus Knack Focus , dat het debuut ook vier sterren gaf. "Het debuut van ‘Pruillip’ grossiert prachtig in een miljoen schakeringen van zwart", schreef Humo, en het deelde ook meteen drie sterren en een half uit. Alsook: "Het impressionanante debuut van Pruillip hoort bij de beste Belgische releases van 2023" en is volgens De Morgen vier sterren waard.
20:00 - 20:45 @ Rijke Klarenkerk > SHIDA SHAHABI (SE)
De Zweeds-Iraanse pianiste Shida Shahabi kreeg recent - net als Tirzah - een vrij unieke invite van PJ Harvey om haar te vergezellen tijdens haar show in Gunnersbury Park in 2024. Haar jongste album Living Circle (via het neoklassieke label 130701) laveert tussen klassieke pianomuziek, ambient en drones en zal fans van Max Richter en A Winged Victory for the Sullen zeker bekoren. Voor die laatste opende ze reeds in de prestigieuze Barbican. Door die eerste mocht ze aantreden op het Reflektor-festival in de befaamde ElbPhilharmonie in het gezelschap van o.a. Kali Malone en Portico Quartet.
20:30 - 21:20 @AB Flex > MOIN (VK)
De Italiaanse drumster, componiste en multi-instrumentaliste Valentina Magaletti heeft een ronduit indrukwekkend CV. Met haar uiterst persoonlijke percussie-aanpak zat ze achter de vellen bij onder andere Thurston Moore, Lafawndah, Mica Levi, Kamasi Washington en Nicolas Jaar. Ze opereert onder de noemer Vanishing Twin (in 2017 al op BRDCST) en Zongamin. Dit jaar is ze een BRDCST-eregast en presenteert ze twee van haar meest prestigieuze projecten, waaronder het uiterst explosieve Moin. Pitchfork noemde het drietal de heruitvinders van posthardcore. VPRO/3voor12 over hun passage op Le Guess Who?: “Post-punk, post-hardcore … noem Moin gerust ook post-apocalyptisch. Moin is zenuwslopend… op de allerbeste manier. Voor fans van nineties gitaarbands als Fugazi en Slint!”
21:30 - 22:15 @ AB Club > CHALK (VK)
Chalk is een Iers, elektronisch postpunktrio uit Belfast. “Muzikaal vissen ze in dezelfde poel als Shame, The Murder Capital en andere Fontaines D.C.’s, maar ze klinken elektronischer en filmischer”, aldus Dansende Beren. Hun debuut-EP Conditions bulkt van de jankende gitaren, een meedogenloze ritmesectie en een rauwe, diepgewortelde spoken word-stijl. Hot tip voor 2024!
21:30 - 22:15 @ Rijke Klarenkerk > CLARISSA CONNELLY (DK)
De Schots-Deense componiste, producer, zangeres en multi-instrumentaliste Connelly heeft al een Nordic Music Prize op zak en werd getekend door Warp, net zoals BRDCST-acts Autechre, Oneohtrix Point Never en Slauson Malone 1 . Beïnvloed door Keltische mythologie, laveert Connelly tussen de muzikale leefwereld van zowel Kate Bush als Vashti Bunyan.
21:50 - 23:00 @ AB Flex > BCUC (ZA)
Met het zevenkoppige, afrofuturistische punkcollectief BCUC (lees: Bantu Continua Uhuru Consciousness) laten we een luide proteststem uit Soweto horen. Hun muziek is “a magnetic blend of traditional South African styles combining hypnotic polyrhythms with hip hop and psych-rock and fiery lead vocals”, volgens KEXP. Hun energieke optredens zorgden ervoor dat BCUC een van Zuid-Afrika's meest succesvolle muziekexporten werd. Hun jongste album Millions of Us verscheen via On The Corner (zie ook: Sidi Muraham, Khalab, …). Meer dan terecht een BRDCST-headliner.
23:00 - 00:00 @ AB Club > BENEFITS (VK)
Wie de website van Benefits bekijkt, weet meteen waar het bij hen om draait: “we are benefits | we are a band | we shout”. Tot hun fanbase behoren notoire fans als Steve Albini, Sleaford Mods en Modeselektor. Geoff Barrow (Portishead) was zo onder de indruk dat hij ze meteen voor zijn label Invada tekende. Hun debuut NAILS slaat dan ook spijkerharde nagels met koppen en zal tot BRDCST 2025 blijven nazinderen. Wedden?
Benieuwd naar de volledige line-up van 5 tot en met 7 april? Die vind je hier.
Festival pictures © Daria Miasoedova