The Sound of Protest – Black Lives Matter

In mei ‘18 is het exact een halve eeuw geleden dat de woelige studentenrevoltes zich in Parijs over heel Europa verspreidden. Naar aanleiding hiervan doopte de stad Brussel 2018 om tot het ‘Jaar Van De Contestatie’ en vroeg het alle Brusselse culturele spelers om een antwoord te bieden op de vraag: ‘Wat blijft er 50 jaar na mei ‘68 over van de maatschappelijke, politieke en culturele revolutie? Welke vormen van contestatie kennen we vandaag?’

AB speelt daarop in en trekt de kaart van protestmuziek. Het huidige sociale en politieke klimaat is hier jammer genoeg de ‘gedroomde’ voedingsbodem voor. Opvallend: ‘It’s remarkable that—in a year hijacked by Trump’s reckless, witless Twitter belches—artists didn’t dive to meet his level’ - Pitchfork. Alsook: ‘Most of the year's socially conscious music has been far more personal than political’ - Consequence Of Sound.

AB verdiept zich in The Sound Of Protest en laat de stem van Turkse sociale protestsongs, Londense grime, de roep naar (muzikale) grenze(n)loosheid, de Black Lives Matter-beweging en working class heroes volop weerklinken.

THE SOUND OF PROTEST: BLACK LIVES MATTER
De Black Lives Matter beweging werd rond ’13 opgericht als reactie op het politiegeweld in de US. De beweging vond veel weerklank bij artiesten en leverde ironisch genoeg superbe protestsongs op als Beyonce’s ‘Freedom’, Kendrick Lamar’s ‘Alright’ en Miguel’s ‘How Many’: “I'm tired of human lives turned into hashtags and prayer hands/I'm tired of watching murderers get off.”

Enter BONAVENTURE, het alterego van producer met Congolese roots Soraya Lutangu. Haar muziek is ronduit confronterend te noemen waarbij thema’s als institutioneel racisme en onderdrukking centraal staan. Bonaventure: “I don’t do music for a hobby. I’m just preparing weapons to be able to talk to white people.” Songs als ‘Supremacy’ (met indringende samples van rapper/activiste Sister Souljah) en ‘Diaspora’ spreken boekdelen.

Enter het free jazz/spoken word project IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS, de band rond MOOR MOTHER, volgens The Wire ‘the most radical Afrofuturist artist to emerge for years.’ Het project ontstond tijdens een protestactie in ’15 onder de noemer Musicians Against Police Brutality en klinkt als het moderne muzikale equivalent van Archie Shepp’s ‘Blasé’ of ‘Poem For Malcolm’ (beiden uit ’69) die op hun beurt de liefde voor Malcolm X uitschreeuwden. In het ‘Jaar Van De Contestatie’ kan protest onmogelijk nóg rauwer klinken.

BONAVENTURE –WO  04.04.18 – Bonnefooi – GRATIS

JAMES HOLDEN & THE ANIMAL SPIRITS (LIVE) + AMMAR 808 & THE MAGHREB UNIT + IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS FEAT. MOOR MOTHER + MDC III - ZO 08.04.18 – AB Grote Zaal – KOOP TICKETS

Ander nieuws