AB richt deze maand zijn spotlight op het Noorse platenlabel Rune Grammofon. Het label zag het licht in ‘98 dankzij Rune Kristofferson en grossiert in free jazz, experimentele elektronica en improv. In AB Café loopt momenteel een tentoonstelling met albumhoezen die door grafisch ontwerper Kim Hiorthøy zijn verzorgd en onlangs werden de jongste releases van Rune Grammofon op de AB Club losgelaten.
De opkomst in de Club was zeer bescheiden en in de loop van de avond werd duidelijk waarom. Chaos en rauwe noise zwaaiden de scepter, tevergeefs smachtte ik naar een melodie of ritme waar ik me als aan een stuk drijfhout kon vastklampen.
Phonophani was makkelijker te verteren dankzij Apeland’s harmonium en de door Eide zelf ineen geknutselde instrumenten zoals de ‘robot speaker’, die door de elektronische mangel werden gehaald. De sferische klanktapijten verwarmden de zaal, maar net als een decor zonder acteurs volstond die sfeerschepping niet om de aandacht vast te houden.
De tentoonstelling in het AB Café valt daarentegen wel te pruimen. Speels en kleurrijk, verfijnd of zakelijk strak; Hiorthøy’s ontwerpen zijn tot in de puntjes verzorgd en immer aangenaam om naar te kijken. Uit de hoezen spreekt een bijna kinderlijke vreugde waarbij ik me de graficus kirrend van plezier voorstel. Een aanrader!
Maarten Delbeke
Norway Now reporter
Rune Grammofon: zenuwslopende willekeur, verfijnd artwork
ZO 5 DEC 10 | Stories
Lees ook