Kijkt u nog TV? Ook VTM? In 'Voor de show' ook recent Kraantje Pappie zien passeren?
En leest u nog kranten? Ook De Standaard? Wij wel, zeker als er fraais te lezen valt over Merdan Taplak (zaterdag 18 februari in de AB) en NL vs VL in hip hop land.
Eerst hieronder een flink stuk lof over MERDAN TAPLAK, in de rubriek Bijna Beroemd, onder de kop 'Twee culturen, twintig genres.' ('Voorbeluister' ondertussen de splinternieuwe cd, ook al bij De Standaard!)
De Turks-Antwerpse dj Merdan Taplak vangt de hele wereld in zinderende elektronische dansmuziek. 'In it for the honey' heet zijn debuut: een zoete partyplaat met internationaal appeal.
Merdan Taplak blaast voluptueuze balkanbeats het publiek in, bijgestaan door koperblazers en een accordeonist. Techno en exotica vervloeien, underground en pop struikelen over elkaar, God is a dj en Merdan Taplak blijkt de ideale volksmenner. Vangen we hier een glimp op van de toekomst? Taplak creëert immers ter plekke een rothedendaagse mishmash van genres, culturen, associaties en connotaties. Eat that, Shantel! En: in your face, al wie krampachtig elektro en world probeert te versmelten!
Met zijn ambitieuze debuut 'In it for the honey' stuurt Taplak zijn sound resoluut de 21ste eeuw in. De man is een bruggenbouwer, een kruisbestuiver. Hij rukt klanken uit hun context en schuift ze in zijn stompende melange. Taplaks grote sterkte? Hij is zich ten zeerste bewust van de wortels van de muziek die hij hergebruikt en die hij laat muteren tot ze in zijn kraam past. Als Turkse Belg onderstreept hij liever zijn roots dan ze weg te moffelen. 'Ik ben één van de 50/50 people', zegt hij. 'Ik begrijp niet waarom je je wortels zou verloochenen. Mensen die op het kruispunt van culturen staan, maken zich gemakkelijker indrukken en invloeden eigen uit zoveel verschillende hoeken, om ze vervolgens in verbasterde vorm de wereld in te sturen. Daarom wil ik mijn eigen dubbele identiteit ten volle benutten.'
'In it for the honey' profiteert van die signaalfunctie. Taplak gidst de luisteraar van verleden naar heden en toekomst en weer terug. Een euforische Turkse halay-dans, kosmische balearic disco, rauwe New Yorkse hiphop, prikkelende elektrofunk, diepgonzende dubstep: het plezier waarmee Taplak tussen genres slalomt, is aanstekelijk.
'Noem mijn muziek alsjeblieft geen wereldmuziek', zegt Taplak. 'Het is meer dan dat.' We begrijpen zijn reserves. Want 'wereldmuziek'? Was dat niet het veel te enge hokje waarin in de jaren 1990 zowel Buena Vista Social Club als Värttinä én Emir Kusturica werden gepropt? Een hokje waar hoogtechnologische vernieuwing en hypercoole urban vibes niet meteen aardden.
Dus noemen we Taplaks stamppot liever 'global music': een stijl van het hier en nu én van de toekomst. Diplo en Major Lazer grossierden er ook al in, en M.I.A. en Buraka Som Sistema ook. Aan hun funky elektronische exotica voegt Taplak een snuifje Belgisch surrealisme toe (hij laat subgenres en culturen vrolijk botsen, met soms erg grappige resultaten) en een Turks vuur dat hoog oplaait in de partytracks.
Aldus SVS terecht in De Standaard.
En dan, ook al in De Standaard onder de kop 'Vlaamse hiphop? Sorry, niet goed genoeg.' Een serieuze, uitgebreide controverse. Maar: 'Zelfs de Nederlandse rapper KRAANTJE PAPPIE is positief: ‘Het maakt steeds minder uit hoe je klinkt, dus dat is goed nieuws voor de Vlamingen (lacht).'Of Nederlanders dan struikelen over het Vlaams? ‘Nou, Vlaamse rappers klinken minder hard. Als jullie boos zijn, klinkt het in onze oren nog altijd lief.' Maar ondanks dat wollige karakter groeit het respect wel, vindt Kraantje Pappie. ‘Je ziet de mannen van De Jeugd van Tegenwoordig via sociale media enthousiast reageren op sessies van Vlaamse rappers. Dat zag ik vroeger niet.'
En voor meer lokale hip hop pro en contra weer op naar De Standaard.
Maar vooral, op zaterdag 18 februari niet naar tv kijken of zitten lezen: feestje in de AB met Uphigh Collective, Kraantje Pappie en Merdan Taplak!
En ondertussen toch ook nog:
Merdan Taplak 4 stippen in De Morgen: 'Een indrukwekkend hoogstandje... een snuggere smid... de elegante hand van co-producer Arne 'Styrofoam' Van Petegem... zelfs het landerigste feestje op gang kan trekken.. straffe partyplaat.'
En een voetnoot in onze hip hop historie: Studio Brussel heeft dan toch 'Herinner mij' van Safi & Spreej in zijn playlist opgenomen! Listig gespeeld!