Vanaf januari 2012 starten we in Huis 23, de AB-Livingroom, met een maandelijkse nieuwe reeks ‘luister sessies’, Huis 33 1/3 (inderdaad het toerental van een LP) genoemd.
Het idee achter Huis 33 1/3 is de simpelheid zelve: muziekliefhebbers die samenkomen om op een zo ideaal mogelijke manier (technisch, omgeving,..), ononderbroken naar een ‘klassiek’ album te luisteren, telkens ingeleid door een kenner van de plaat in kwestie.
Sinds de opkomst van het internet is het belang van het full album of cd ten kosten van het individuele nummer sterk afgenomen. De luisteraar zoekt naar z’n favoriete nummers download ze en luistert is shuffle-mode naar zijn muziek.
Het muzikale aanbod is dankzij de nieuwe technologieën nog nooit zo groot geweest en zowat alle muziek is met enkele klikken voor iedereen wereldwijd beschikbaar. Gedaan met het zoeken in platenbakken naar de plaat die je altijd al wilde hebben en we hoeven ook niet meer te vrezen dat onze plaatselijke platenwinkel niet aan een exemplaar van het nieuwste album van onze favoriete artiest geraakt waar er slechts 2000 van geperst zijn.
Naast de vele voordelen die dit biedt heeft deze evolutie echter ook een minder positieve kant: De (klank)kwaliteit van de muziek neemt, zonder het dikwijls te beseffen, sterk af.
Daar het digitaal verspreiden van muziek snel moet gaan (wat moet er tegenwoordig niet snel gaan?) is men op zoek gegaan om deze files ‘kleiner’ te maken zodat ze makkelijker te verspreiden zijn. Door elementen die voor de mens ‘onhoorbaar’ zijn uit de muziek te halen en de nummers te comprimeren worden muziek-files (o.a. MP3) veel kleiner en dus sneller te up- / downloaden.
Door deze compressie gaat er echter en boel gegevens verloren. Het zijn meestal net deze ‘gegevens’ die de klanktoon z’n typische karakter geeft. Het gevolg is dat de klankkwaliteit (afhankelijk van de mate van compressie) afneemt en er zaken te horen zij die niet in de originele muziek aanwezig waren. De belangrijkste zijn: een (metalig) bel-achtig geluid, pre-echo, drop-outs, trillingen, het gevoel dat je je onderwater bevindt , een sissend geluid, korrelig geluid,…
In vele gevallen beseft de luisteraar echter niet dat de muziek niet echt klinkt zoals hij initieel bedoeld was. Velen nemen genoegen met het luisteren naar zwaar gecompresseerde MP3’s op hun gsm, Iphone of MP3-speler of te kijken naar YouTube videoclips op een scherm van 8 X 5 cm met het geluid dat uit een ingebouwd (mono) speakertje van hun laptop komt.
Vele platen zijn echter gemaakt als een op zich staand kunstwerk. Waar veel aandacht besteed wordt aan de best mogelijke geluidskwaliteit, het artwork, de volgorde van de songs, de sfeer van de nummers en het ‘verhaal’ waar de artiest de luisteraar in wil meenemen. In vele gevallen werden er duizenden euro’s uitgegeven om de platen in de beste studio’s op te nemen, om gebruik te maken van de best klinkende mengtafels, microfoons, voorversterkers, compressors, reverbs, enz...dit alles wordt met enkele muisklikken volledig teniet gedaan.
Om tegengewicht te bieden aan deze manier van muziekbeleving is het idee ontstaan om, in groep, een album integraal, zonder onderbreking en met de best mogelijke technische middelen, te beluisteren. En op die manier het album te beleven zoals oorspronkelijk de intentie was bij de opnames, mastering en uitbrengen er van.