In 2012 waren 128 jongeren tussen 18 en 24 jaar het slachtoffer van een dodelijk verkeersongeval. Om deze problematiek te bestrijden, lanceert het BIVV in samenwerking met Ouders van Verongelukte Kinderen en Ozark Henry een nieuwe sensibiliseringscampagne. Deze emotionele campagne draait rond het liedje “21 grams short” , waarin bestaande audio- en videofragmenten van twee jonge verkeersslachtoffers, bewaard door hun ouders en vrienden, werden verwerkt. Het liedje geeft de jongeren die verongelukt zijn opnieuw een stem voor een “laatste boodschap”. Deze boodschap wil jongeren sensibiliseren om zelf actie te ondernemen zodat situaties die worden beleefd door de naasten van Kevin en Maxime niet worden herhaald.
Deze titel refereert naar de film « 21 grams », de meest geliefde film van één van de twee jongeren (21 gram was in deze film het gewicht van de ziel die ten hemel gaat wanneer men sterft).
De stemmen en beelden die aan bod komen in de clip zijn die van Kevin en Maxime, twee jongeren die omgekomen zijn in de wagen.
Ozark Henry haalde zijn inspiratie voor het lied “21 grams short” uit gesprekken met hun familie en vrienden.
The making of: