Als er iets is waar je als band of producer tegenwoordig beter van wordt, dan is het wel uitgekiende promotie van je nieuwe releases. Want: geen distributie zonder promotie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe track niet op de stapel terecht komt bij de 1500 andere singles die de redacties wekelijks ontvangen? En wie spreek je überhaupt aan op de redactie van StuBru, Focus Knack, De Morgen of Radio 1?
Een freelance promotor of plugger vergemakkelijkt voor jou een deel van die taak. Hij of zij kent de redactieleden, samenstellers of presentatoren persoonlijk en overtuigt hen dat ze jouw release een luisterbeurt moeten geven. Een promotor baant zich dus een weg doorheen het medialandschap om jouw kans op media-aandacht te verhogen en je plaat te doen opvallen. Ze helpen je om je nummers gedraaid te krijgen op de radio, je te laten opvallen op het net en je een recensie of interview te bezorgen.
Tot zover de theorie. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Wat doen de verschillende freelance promotors in Vlaanderen precies en wat verwachten zij van jou wanneer je met hen in zee gaat? Is er echt meer garantie op succes wanneer zij hun netwerk aanspreken? En wat mag dat kosten?
Poppunt helpt je die mysteries te ontrafelen en biedt je een unieke kans om een blik te werpen in de interne keuken van de freelance promotors in Vlaanderen. In Huis23 leggen ze uit hoe ze hun selecties maken, welke afspraken er gemaakt worden, hoe ze precies te werk gaan, etc.
Wie je zoal kan verwachten? Annemie Arnauts (Kardini) werkt onder andere samen met Axl Peleman, Levellers, Sven Van Hees en Starfucker. Chris Prouvé (Music Shock) rekent Tom Waits, Gorki, Arid en Frank Black tot zijn belangrijkste samenwerkingen. Kurt Frederickx (More Entertainment) voerde in het verleden promo voor Julio Iglesias, Marco Borsato, De Romeo’s en Nicole & Hugo. Filip DeGroote (62 TV records) werkte in het verleden voor PIAS en Bang!Music – het label waar DEUS vroeger te vinden was – en werkt nu voor 62 TV records samen met o.a. Dez Mona, Girls in Hawaii en Malibu Stacy. Geert Mets (Zealrecords) heeft o.a. Isbells en Tomàn onder zijn hoede en voerde promo voor Beirut, Warpaint, Anthony & The Johnsons, Arctic Monkeys en Animal Collective. Jo Langela (J-Music) is manager van Born en verzorgt de promotie voor o.a. Jan Smit. Brigitte Verbruggen (CNR Records) werkte jarenlang bij Sony/BMG en kon dus David Bowie, Foo Fighters, Nirvana en Guns ’n Roses tot haar klanten rekenen voor ze independent begon. Géraldine Merchiers (Gentlepromotion) startte als promotiemanager voor bands als Goo Goo Dolls en Craig David, en werkt sinds juni 2011 als manager assistant bij Gentlemanagement voor bands als Gabriel Rios, Selah Sue en A Brand.
Achteraf kan je al je persoonlijke vragen zelf stellen tijdens een drink in het ABCafé. Je krijgt van elke promotor ook een bio mee met contactgegevens.
De toegang is gratis, maar reserveren is verplicht. Inschrijven doe je via jolijn@poppunt.be (met vermelding ‘meet the promotor’). Geef gerust de vragen mee die jij altijd al had willen stellen aan de promotoren. Oh, en wees er snel bij, want er zijn slechts 50 plaatsen.