19.00u - SOUNDTRACK BY… Herbert
20.30u - Marble Sounds
“Marble Sounds werd ons aanbevolen met de krachttermen 'bloedmooi' en 'Duyster'” (Focus Knack). Genoeg reden voor Focus Knack eerder dit jaar om hen op te nemen in de lijst ‘2010 Om Te Zien’. En dat is opmerkelijk, want buiten een EP (‘A Painting And A Spill’) en een straffe openingstrack op de Kath Bloom tribute plaat ‘Loving Takes This Course: A Tribute to the Songs of Kath Bloom’ waren er niet veel wapenfeiten te melden. Ok, ze stonden in goed gezelschap van o.a. Devendra Banhart, Bill Callahan, The Dodos en Josephine Foster, maar het was vooral de Isbells-link die de buitenwereld de ogen deed openen. Dit voorjaar verscheen hun volwaardig debuut ‘Nice Is Good’ via Zealrecords (alweer: zie Isbells). Een hemelse plaat die brokken maakte en ons fel aan de gedreven perfectie van The Notwist alsook Pinback doet denken. En nog veel meer goeds waar we momenteel niet meteen de vinger kunnen opleggen. Nog krachtiger? “Een prachtplaat. *****” schreef De Morgen.
21.45u - Isbells
“Is dit Belgisch?” Zo ging De Morgen terecht van start met zijn bespreking van het titelloze Isbells debuut. En er werden nog eens 4 sterren achteraan gegooid om dit project van Gaëtan Vandewoude op de kaart te zetten. Wie zoekt naar aanknopingspunten komt al snel uit bij Nick Drake, Bon Iver en Fleet Foxes maar – ook daar slaat De Morgen de spijker op de kop – het lijkt alsof Vandewoude deze warme melting pot van stijlen zelf ontdekte. Nog voor dit album uit was, hing half België al aan de lippen van Isbells: “De Belgische Elliott Smith of Sam Beam (Iron&Wine) is waarlijk opgestaan en gaat harten veroveren” (Eppo Janssen van Pukkelpop en Duyster). “Een nieuwe grote Belgische belofte, arcadische folk met dromerige en bezwerende akoestische gitaren” (HUMO). Eerder dit jaar nog hartverscheurend op de uitverkochte Duyster-avond, nu in de meest perfect denkbare setting die Isbells waardig is: de Feeërieën.