wo 19.09.18

In Remembrance of Jóhann Jóhannsson: ‘Virðulegu Forsetar’

Facebook event Deel Tweet

Uniek kerkconcert en eerbetoon aan een gelauwerde Ijslandse (film)componist

Opgelet: dit concert vindt plaats in de Begijnhofkerk (Begijnhof 2062, 1000 Brussel). Dit is op 10 minuten wandelafstand van AB.

JÓHANN JÓHANNSSON
De Ijslandse componist Jóhann Jóhannsson is door het brede publiek vooral bekend voor zijn soundtracks, waaronder het gelauwerde ‘The Theory of Everything’. Hiervoor won Jóhannsson een Golden Globe én een resem Oscar-, BAFTA- en Grammy-nominaties.

Zijn beproefde combinatie van klassieke composities met electro was te horen op bewierookte albums zoals zijn debuut ‘Englabörn’ (’02), ‘Virðulegu Forsetar’(’04), ‘IBM 1401, A User’s Manual’ (’06), ‘Fordlândia’ (’08) en recentelijk nog ‘Orphée’ (’16).

Eerder dit jaar overleed Jóhannsson onverwacht in zijn appartement te Berlijn op 48-jarige leeftijd.

EERBETOON: IN REMEMBRANCE OF JÓHANN JÓHANNSSON
Samen met AB-huisartiest Adam Wiltzie (A Winged Victory for the Sullen, Stars of the Lid) – die tot de inner circle van Jóhannssons nabij vrienden behoorde - en onder goedkeurend oog van het management van Jóhannsson werd met de grootste zorg een programma, line-up, locatie én datum uitgekozen.

HET PROGRAMMA: ‘VIRÐULEGU FORSETAR’ (Touch. ’04)
Op het programma: de integrale uitvoering van ‘Virðulegu Forsetar’, Jóhann Jóhannssons tweede album dat in 2004 verscheen als opvolger van zijn debuut ‘Englabörn’. ‘Virðulegu Forsetar’ wil zoveel zeggen als ‘eminente presidenten’ en diende destijds ook als soundtrack bij een expo over … euh … presidenten.‘Virðulegu Forsetar’ is een statige, minimalistische compositie in vier delen met een duur van om en bij de 60 minuten. Het instrumentarium bestaat uit 11 koperblazers, percussie, orgel en piano. Tot hiertoe werd het album slechts tweemaal integraal live gebracht. De première vond plaats in de befaamde Hallgrímskirkja (Reykjavik, Ijsland), de plek waar ook de uitvaart van Jóhann plaatsvond.

DE LOCATIE: BEGIJNHOFKERK
Voor de locatie van het concert werd dan ook bewust geopteerd voor een kerk en in het bijzonder de Begijnhofkerk. Geen toeval, gezien Adam Wiltzie er viel voor de akoestiek na een eerder succesvol concert met zijn band Stars of the Lid.

LINE-UP
Adam Wiltzie (electro/orgel) – die ook te horen is op diverse soundtracks van Jóhannsson – stelde de line-up met de grootste zorg samen. Hoewel nog work in progress, zal naast Wiltzie ook Skúli Sverrisson (bass/electro) en orkestleider Guðni Franzson de band vervoegen. Beiden waren te horen op ‘Virðulegu Forsetar’. Voor de blazers werd gekozen voor het Belgische koperensemble Belgian Brass dat in het verleden al door Jóhannsson werden uitgenodigd voor de liveperformance van zijn album ‘The Miners’ Hymns’.

DATUM: 19.09.2018
Toeval bestaat niet, want ook de datum is met zorg uitgekozen. Op 19 september zou Jóhannsson 49 geworden zijn.

SOUNDTRACK BY MIKE HARDING (TOUCH.)
Het Britse electrolabel Touch. (zie ook: Fennesz, Hildur Guðnadóttir, Chris Watson ...) geloofde als eerste in de kracht én pracht van Jóhanns werk en releaste zijn eerste twee albums. Founding father Mike Harding zal die avond de soundtrack verzorgen.

JÓHANN JÓHANNSSON & AB
Tot slot: Jóhann Jóhannsson was geen onbekende voor AB. Zo deelde hij in 2009 op het Domino-festival de profetische billing met de inmiddels groot geworden Jon Hopkins. In de reeks Silence Is Sexy -  waarbij hedendaags klassiek centraal stond - trad Jóhannsson twee maal aan. In 2011 als curator van zijn eigen avond in de periode dat zijn album ‘The Miners’ Hymns’ het levenslicht zag en in 2012 in het goede gezelschap van Hauschka en Dustin O’Halloran.

Lees meer Lees minder

Video's

Reacties

Onwaarschijnlijk straf en waardig eerbetoon aan een groot componist. Alles klopte : de locatie , de belichting , de soundtrack van Mike Harding van Touch voor het concert. De uitvoering zelf was intens, adembenemend, ontroerend, bloedmooi. Een onvergetelijke avond die mij alvast zal bijblijven tot het einde van mijn dagen. Enig weliswaar beperkt minpunt : de vallende lege flessen en plastic bekertjes. Misschien volgende keer gewoon geen drank/catering bij muziek zoals deze op zo een locatie ? Wat mij betreft maken jullie hier een jaarlijkse traditie van. Volgend jaar projectie "The Miners Hymns" met live soundtrack ?
peterwa
Une note discordante. De l'avoir vu sur scène à Leuven et à Bozar, ces concerts étaient pleins de couleurs, de reliefs, suscitant l'admiration. Ici, la performance était certes belle, mais austère et parfaitement ennuyeuse.
lucq
True respect, I was moved to tears, so atmospheric in the church.
Nigel.Chapman745492
Where do I start... this was perfect. The music, setting, lighting, atmosphere, staff, everything was just perfect. I was nearly in tears from the outset, from the first deliriously triumphant yet painfully mournful trumpet fanfare. It is an experience that will live with me forever. Congratulations to everyone involved, and happy birthday Johann... you'll be missed but you've left behind a musical legacy that will live forever. I look forward to sharing his music with appreciative audiences again and again. Encore!
Benjamin.Jefferys746399
Geweldige plek, magisch verlicht, ideaal voor dit magistraal concert.
Karel.Maes743389
Zeer mooie locatie en belichting, Jóhann zou zeggen dat het goed was ;-)
caetano
Beter kan je Jóhann Jóhannson niet in herinnering brengen. Dit unieke concert zal nog heel lang nazinderen.
tuure
It was a stunning performance and the mood/lighting - fantastic. But the ticket said it starts at 20h00 when here I see starting time is listed as 20h30. Basically we arrived early to get good seats and in the end waited an hour before the concert started.
icladi18
Unique performance in an even more unique setting. Mesmerizing and breathtaking! Thank you all!!
cliff4129
Het was een geweldige ervaring. Bedankt Johann en heel de ploeg van dienst.
Hermac
Nothing is a coincidence. My parents celebrated yesterday on sept 19th their 49th wedding anniversary. What a thrill, what a concert. Nothing is a coincidence.
Hans.Bocxstael546684
Amazing setting. I came in a little late, and going up the side, there were people lost in reflection - sitting or lying on the floor - it was all quite moving. The bar situation was bizarre, though. Why set it up if you won't sell during the show? I understand the reverence during the performance - got it - but sell it out front or something. Seems like a big waste.
walberque
Om een reactie te plaatsen moet je aangemeld zijn.
Nog geen AB account? Registreer je hier.

Fanmail

Deel je laatste muzikale ontdekkingen met ons! Zo word je als eerste op de hoogte gebracht wanneer ze naar AB komen.

Koppel Facebook Koppel Spotify