Verslag van op CTM festival (Berlijn)

CTM is een prominent internationaal festival gewijd aan hedendaagse elektronische-, digitale- en experimentele muziek, maar biedt evenzeer een groot scala aan artistieke activiteiten in de context van geluids- en clubculturen. Het festival wil de meest opmerkelijke internationale producties presenteren.

Mich Leemans, onze man achter de programmatie in het AB Salon, trekt jaarlijks naar CTM. Dit waren zijn muzikale hoogtepunten:

Jerusalem In My Heart

Dit live audio/video project bracht een eclectische mix van Midden-Oosterste global sound, electrified oud en ‘out there’ electronica. Doe daar de, door vier 16mm filmprojectoren aangedreven, prachtige visuals bij en je mag er zeker van zijn dat JIMH je helemaal meeneemt.

Khyam Allami

Deze in London residerende Iraakse Oud-speler, multi-instrumentalist, producer, componist, onderzoeker en labeleigenaar bracht op CTM door zijn zelf ontworpen Ableton plug-in Comma bewerkte piano melodieën. Met deze software geeft hij miljoenen muzikanten die met de traditionele Midden-Oosten microtonale toonladders werken de kans om de tekortkomingen van de ‘westerse’ software te omzeilen.
Zijn set was hypnotisch mooi en klonk als iets wat ik nooit had gehoord.

Cocaïne Piss ( speelt op ZA 06.04.19 op BRDCST, HIER alle info)

De Luikse noise-, garagerock-, punk-, riot grrl! band slaagde er met verve in om zo wat alle aanwezigen in de hippe club Berghain aan het dansen te krijgen met een top concert. Aan de reactie te zien van  frontvrouw Aurélie Poppins, kon ze het zelf nauwelijks geloven. De set duurde bijna dubbel zo lang dan de gebruikelijke 20 minuten.

Lightning Bolt

Het Amerikaanse noise rock duo bewees in Festsaal Kreuzberg dat ze na meer dan 20 jaar, nog steeds relevant zijn. Tegenwoordig staan ze op het podium, voordien mengden ze zich vooral tussen het publiek. Brian Chippendale mept nog steeds onnavolgbaar op z’n drums en maakt de meest rare keelklanken met z’n in een masker ingewerkte contactmicrofoon die hij met effecten pedalen stuurt. Brian Gibson bewerkt z’n snijdende baslijnen alsof je én bas én gitaar én synths tegelijk hoort.

Ander nieuws