The Sound of Protest – Punkiconen & working class heroes

AB verdiept zich in The Sound Of Protest en laat de stem van Turkse sociale protestsongs, Londense grime, de roep naar (muzikale) grenze(n)loosheid, de Black Lives Matter-beweging en punkiconen volop weerklinken.

 

Onmogelijk om rond de associatie protest en punk heen te fietsen. Het genre dat zich in de US reeds in de tweede helft van de jaren ’60 / eerste helft van de jaren ‘70 manifesteerde (MC5, The Velvet Underground, The Stooges, Ramones,...) en pas in de tweede helft van de jaren ’70 in de UK explodeerde met uiteraard The Sex Pistols, The Clash, Crass ...

Enter PATTI SMITH, the godmother of punk, die met haar debuut ‘Horses’ in ’75 één van de ultieme punkklassiekers schreef. Met ‘People have The Power’ (’88) schreef ze zowaar een (protest)anthem en met protestsongs als ‘Qana’ (over een Israelische aanval op de gelijknamige Libanese stad) en ‘Without Chains’ (over de Turkse Murat Kurnaz die jarenlang vastzat in Guantánamo Bay) drukt ze zich vaak uit in politieke statements. In AB gaat ze zowaar voor een concerthattrick.

Enter PUBLIC IMAGE LTD ofwel loudmouth John Lydon. Met The Sex Pistols, een directe aanval op het establishment, schreef hij zonder meer punkgeschiedenis. Zijn band werd verbannen van podia en TV-shows. Met ‘God Save The Queen’ en ‘Anarchy in the UK’ vuurde hij muzikale clusterbommen af op de Engelse regering in een destijds kapot Engeland. Ook met Public Image Ltd – die dit jaar hun 40ste verjaardag vieren – schreef hij politiek geladen songs als ‘Rise’, een anthem tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Live klinkt PiL nog steeds als één brok ingehouden woede.


Enter CRASS – het collectief dat STEVE IGNORANT samen met Penny Rimbaud oprichtte in ’77 - die nog steeds dé ultieme anarcho-punkband ever is! Hun muziek was het equivalent van verzet, politiek activisme en directe actie. De songs van Crass waren in essentie politieke commentaren waardoor ze vaak (on)gewild botsten met overheidsinstanties. De release van de godslasterlijke single ‘Asylum’ leidde tot een onderzoek van Scotland Yard die de band kwam opzoeken. De release van de singles ‘How Does It Feel? (to Be the Mother of a Thousand Dead)’ en ‘Sheep Farming in the Falklands’ waren een aanklacht tegen de Falklands-oorlog die tot vragen in het parlement leidde. Crass zat tevens achter de zogenaamde Thatchergate-tapes: gemanipuleerde tapes over een zogenaamd gesprek tussen Margaret Thatcher en Ronald Reagan die gelekt werden en tot beschuldigingen leidde van The Sunday Times aan het adres van de KGB.



Enter – daar zijn ze weer - SLEAFORD MODS. Het duo is niet enkel schatplichtig aan Crass – check: hun muzikale rauwheid en working class ideologie - maar tevens diehard fan. Noem hen gerust de hedendaagse punkversie van Crass.


Enter tot slot folktroubadour en working class hero BILLY BRAGG. In ’78, tijdens een concert in het kader van de Rock Against Racism-campagne van zijn helden The Clash, besefte Bragg dat politiek en pop perfect hand in hand konden gaan. Zowat zijn hele carrière is Bragg betrokken geweest bij politieke bewegingen. Wat zich uiteraard reflecteert in zijn songs. Befaamde socialistische anthems kregen de Bragg-treatment mee, zoals de ‘The Internationale’ of ‘The Red Flag’. Ook songs als ‘Rumours Of War’ (naar aanleiding van de Golfoorlog), ‘There Is Power in a Union’ of anti-oorlog inspired ‘Island of No Return’ bulkten van weloverwogen statements.

Bragg over zijn politiek activisme: "I don't mind being labelled a political songwriter. The thing that troubles me is being dismissed as a political songwriter." Op vraag van AB plukt Billy Bragg uit zijn klassieke albums 'Life's a Riot with Spy vs Spy' (’83), 'Brewing up with Billy Bragg' (’84), 'Talking with the Taxman about Poetry' (’86) en ‘Workers Playtime' (’88). Nooit klonk protest zo puur en eerlijk.

SLEAFORD MODS + STEVE IGNORANT (CRASS): SLICE OF LIFE + NACHTHEXEN + THE LOWEST FORM + MARK WYNN + STRUCTURE + JOHN PAUL + SUDDEN INFANT + NAIL (DJ) - ZA 07.04.18 – AB Complex – KOOP  TICKETS

PUBLIC IMAGE LTD. – VR  08.06.18 – AB Grote Zaal – KOOP TICKETS

BILLY BRAGG PLAYS SONGS FROM 'LIFE'S A RIOT WITH SPY VS SPY' (’83), 'BREWING UP WITH BILLY BRAGG' (’84), 'TALKING WITH THE TAXMAN ABOUT POETRY' (’86) & ‘WORKERS PLAYTIME' (’88) – ZO  17.06.18 – AB Flex – KOOP TICKETS

PATTI SMITH – DI  13.08.18 & WO 14.08.18 & DO 15.08.18 – AB Grote Zaal – KOOP TICKETS

Ander nieuws