BRDCST lost het finale programma

BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival waarbij AB inzet op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.

BRDCST is trots om het sluitstuk van zijn programma aan te kondigen. Niet minder dan een twintigtal namen werden aan het programma toegevoegd, wat het totaal brengt op een indrukwekkende schare artiesten. Vijftig om precies te zijn. Die over een tijdspanne van vijf dagen de revue zullen passeren. Van Caïro over Londen, van Istanbul over New York, van Ljubljana over Berlijn, van Kopenhagen tot Chicago, van Agadir over Lissabon en van Sofia over New York: nog nooit oogde BRDCST zo divers. Van Deense female black metal over Londense, door hiphop influenced jazz, van Zuid-Afrikaanse gqom over Turkse psychedelica, van heetgeblakerde footwork uit Chicago over Bulgaarse stemmenpracht, van Japans minimalisme over Schotse hiphop: nog nooit klónk BRDCST zo divers.

UNIEKE, EUROPESE PRIMEUR: LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES: SPECIAL GUESTS: LISA GERRARD

Het lijkt wel of de wereld Le Mystère Des Voix Bulgares opnieuw volop in de armen sluit. De reviews van hun passage eind vorig jaar op Le Guess Who? waren ronduit extatisch te noemen. Net voor het jaareinde verscheen bovendien hun gloednieuwe single ‘Pora Sotunda’ met niemand minder dan diehard fan LISA GERRARD (Dead Can Dance). Zij liet zich ooit ontvallen: ‘I saw them live and I just thought: that’s IT. That’s the top. You can’t go further.’ Lisa Gerrard is ook volop present op het nieuwe, dit voorjaar te verschijnen album van Le Mystère Des Voix Bulgares en maakt zich speciaal vrij om naar BRDCST af te zakken. Een hele eer én een Europese primeur!

BRDCST GOES FOOTWORK

Net zoals techno steeds geassocieerd zal worden met Detroit, hiphop met New York en grime met Londen, zal footwork altijd gelinkt worden aan zijn geboorteplek Chicago. Footwork – naast het genre tevens een vorm van pijlsnelle streetdance in een heuse battle-stijl – ontstond reeds in de jaren ’90 (!) met een snelheid van 160 bpm en nam op die snelweg flink wat invloeden mee van house en techno. Dé iconen zijn ongetwijfeld pionier R.P. Boo, het Londense label Hyperdub dat met Dj Rashad voor internationale erkenning van het genre zorgde én Jlin en Jana Rush, die met hun superbe albums een plek veroverden in menig eindejaarslijst van ‘17 . BRDCST nodigt dan ook met trots JANA RUSH uit, die met ‘Pariah’ tekende voor ‘The best album to come out of Chicagoan footwork to date’.

‘BRDCST FREE RIDE’: GRATIS CONCERTPARCOURS IN AB SALON & BONNEFOOI

Je hebt nog BRDCST-pleinvrees, maar wil toch al eens van dit ontdekkingsfestival proeven? Welkom op onze ‘BRDCST FREE RIDE’! AB Salon (Steenstraat 23) en muziekbar BONNEFOOI (Steenstraat 8) vormen dagelijks de vaste uitvalsbasis om spannende en vernieuwende klanken te ontdekken. Zo kon je in het verleden reeds Carla Dal Forno, Moor Mother, Les Filles De Illighadad, Barst of Kaitlyn Aurelia Smith aan het werk zien. In Bonnefooi trekken we dit jaar de kaart van de Afrikaanse diaspora met onder andere SCRAAATCH FEAT. MHYSA & LAWD KNOWS en de excellente footwork van JANA RUSH. Bovendien leggen we een focus op het NON Worldwide-collectief (zie: NKISI en de Congolese/Zwitserse BONAVENTURE die volgens The Fader ‘confrontional music’ maakt).

In AB Salon houden we het intiemer met het Afrikaanse minimalisme van STELLA CHIWESHE, de onthaastingsmuziek van de Japanse TOMOKO SAUVAGE die ze zowaar zelf bestempelt als ‘Musique Hydromantique’, de jonge Belgische euphoniumspeler NIELS VAN HEERTUM en de ronduit prachtige, pure (folky) songwriterspracht van ERIC CHENAUX en AARON ROCHE die het niet kunnen laten laagjes avant-garde in hun muziek te injecteren. Met ‘HaHa HuHu’ bracht Aaron Roche (zie ook: Sufjan Stevens en ANOHNI) overigens één van de mooiste albums van ’17 uit. Denk: ‘Illinoise’ van Sufjan Stevens meets electronicakunstanaar Fennesz.

Heerlijke global sounds mag je verwachten van Stella Chiweshe, de Egyptische NADAH EL SHAZLY - volgens The Quietus ‘An Egyptian voice that will haunt your dreams for days.’ – en het Sloveense  ŠIROM dat appelleert aan fans van Terry Riley, Hauschka, folk & Sun Ra.

INDIE LABEL SPECIALS: BLACKEST EVER BLACK, GLITTERBEAT & NON WORLDWIDE

BRDCST heeft een groot zwak voor eigengereide, independent platenlabels en nodigt daarom bewust elk jaar een aantal dwarse karakterkoppen uit. Naast label in residence CONSOULING SOUNDS, staan dit jaar ook tak:til, Glitterbeat, HARBINGER SOUND (zie: Sleaford Mods), Blackest Ever Black en NON Worldwide centraal.

BRDCST koestert al jaren het intrigerende UK-label BLACKEST EVER BLACK, een naam ontleend aan het gelijknamige album van noiseterrorist Russell Hasswell & Florian Hecker uit ’07. BEB bracht inmiddels meer dan 100 releases uit van artiesten als Raime, F Ingers (met Carla dal Forno), Killing Sound, Prurient, Regis en AF Ursin. Het label presenteert met CARLA DAL FORNO, SILVIA KASTEL, de Finse Belg AF URSIN en de donkere jungle van PESSIMIST een mooie dwarsdoorsnede van hun onbestaande auditieve grenzen.

BRDCST smeedt tevens een heuse alliantie met één van de strafste vibrant global sounds labels van het moment: GLITTERBEAT. Glitterbeat imponeerde ons de jongste jaren met bijzonder spannende ‘wereldse’ albums van artiesten zoals Tamikrest, Bixiga 70, Noura Mint Seymali alsook het Turkse Gaye Su Akyol. Afgelopen jaar stond King Ayisoba nog op het programma en nu is het de beurt aan de Turkse psychedelica van BABA ZULA, JOSHUA ABRAMS & NATURAL INFORMATION SOCIETY, ŠIROM, de Maghreb bass adventures van AMMAR 808 & THE MAGREB UNIT (Kel Assouf meets Bargou 08). In de toekomst zal het label tevens oud werk heruitbrengen van ‘the mbira queen of zimbabwe’: STELLA CHIWESHE.

Tot slot: welkom in de Wondere Sonische Wereld van NON WORLDWIDE! Een collectief met Afrikaanse roots dat electronisch experiment vooropstelt. Hun missie? ’A rejection of mass culture and existing political conditions.’ NON Worldwide werd opgericht door Chino Amobi (us), de Belgisch/Congolese Nkisi (uk) en Angel-Ho (Zuid Afrika) en ‘were quickly established as a serious force, musically, politically and sonically’, dixit The Wire. Wie het NON Worldwide universum betreedt, belandt al snel bij intrigerende en kleurrijke figuren als Faka, Farai, Mhysa, SCRAAATCH, Elysia Crampton, Rabit en uiteraard vaandeldrager Chino Amobi. BRDCST slaagde erin om een handvol NON-affiliated acts over te halen: CHINO AMOBI, NKISI, FAKA, SCRAAATCH en BONAVENTURE zullen allen van de partij zijn.                                                      

AN EVENING WITH/CURATED BY SLEAFORD MODS: DE LINE-UP

No wonder dat Sleaford Mods voor hun curatorschap volop bevriende en muzikaal geradicaliseerde artiesten uitnodigt. Dáárom vroegen we Sleaford Mods: om buiten de lijnen te kleuren. Zowat alle artiesten zijn gelinkt aan HARBINGER SOUND, het label van Sleaford Mods manager/boss (sic) Steve Underwood dat voornamelijk grossiert in heerlijk brutale, underground postpunk en experimentele noise. Bekendste naam? STEVE IGNORANT, oprichter van anarcho-punkband Crass aan wie Sleaford Mods schatplichtig is. Why? Check: hun muzikale rauwheid en working class ideologie. Het verdere programma is een pure ontdekkingstocht. Wat dacht van u van de lo-fi synthpunk van NACHTHEXEN, de hardcorenoise van THE LOWEST FORM, de postpunk van STRUCTURE of de DIY antifolk met Sleaford Mods-inslag van MARK WYNN, wiens song ‘I Just Don’t Understand Nick Cave’ we instant fan werden. Sleaford Mods deelt met de brutale hiphop van JOHN PAUL de finale uppercut toe. Bedankt, lads!

Wij wensen je een boeiende ontdekkingstocht toe vol muzikale openbaringen!

Kurt Overbergh

Artistiek Directeur AB

Ander nieuws