Triple bill met drie vooraanstaande experimentele componisten/artiesten
All Connected was een door Floris Vanhoof gecureerde concertreeks (2013 – 2015) in het AB Salon met en over artiesten die spelen met de taal van de ‘voltage control’.
Om de 40e verjaardag van AB te vieren hebben we Floris gevraagd nog 1 keer een avond te cureren met deze keer ook zichzelf in de line-up.
De in Berlijn residerende New Yorker Nicolas Collins (°1954) is een van dé pioniers in het gebruik van microcomputers in liveperformances en staat bekend om zijn sounds gemaakt met homemade elektronische circuits, radio’s, ‘found sounds’ en gemodificeerde instrumenten. Hij studeerde onder Alvin Lucier, was in de jaren ’90 ‘visiting artistic director’ bij stichting STEIM in Amsterdam, is curator van performancekunst en kunstinstallaties voor o.a. MoMA PS1, Clocktower, The Kitchen, Roulette, Studio PASS, … Hij is hoofdredacteur van Leonardo Music Journal (MIT), professor aan het Department of Sound van de School of the Art Institute in Chicago en schreef ‘Handmade Electronic Music –The Art of Hardware Hacking’ (Routledge) dat een inspiratie was en nog steeds is voor vele jonge (elektronica-)artiesten.
Het werk van Max Eilbacher uit Baltimore, Maryland is gebaseerd op de Europese tradities van elektro-akoestische en musique concrètecomposities en de intuïtieve Amerikaanse underground. Naast zijn vele soloreleases op labels als o.a. Spectrum Spools, Fogged Records, Anomia & NNA Tapes werkt hij ook regelmatig samen met andere artiesten (Matmos, Horse lords, Needle Gun, Duncan Moore, Ren Schofield, …).
Visueel kunstenaar, curator, uitvinder, filmmaker, componist, … Floris Vanhoof is van vele markten thuis. Eerder dit jaar kon je nog zijn prachtige Polyhedra-expo bewonderen (o.a. in het KASK in Gent) en dit najaar zal werk van hem deel uitmaken van een expo in het ING Art Center.
In de lente verscheen op het KRAAK-label zijn nieuwste album/fotoboek The Fluid Computer met 2 ‘side-long pieces’ opgebouwd uit field recordings, analoge elektronische klanken en tapemanipulaties, aangevuld met een 30cm x 30cm-boek met daarin een selectie van 24 uitvergrote double exposure dia’s. Hiermee bevestigt Vanhoof zijn status als een van de meest veelbelovende kunstenaars van ons land van de jongste jaren.