BRDCST: pure (folky) songwriterspracht geïnjecteerd met laagjes avant-garde
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen.
AARON ROCHE (us)
En plots was er ‘HaHa HuHu’. Het tweede album van de Brooklynse songwriter & multi-instrumentalist Aaron Roche die ons rond het jaareinde een emotionele uppercut van jewelste verkocht. Meer zelfs: ‘HaHa HuHu’ belandde in ons eindejaarslijstje naast de pracht van Mount Eerie’s ‘A Crow Looked At Me’. In wezen speelt Roche een eigentijdse versie van Amerikaanse folk, maar smokkelt subtiel laagjes avant-garde in zijn songs binnen zodat het eindresultaat klink als ‘lo-fi folk met drones’. Nog een poging: ‘HaHa HuHu’ zit op het grensgebied tussen het allermooiste van Sufjan Stevens én ‘een akoestische Animal Collective’.
Roche mag op het eerste gezicht een nobele onbekende zijn, hij speelde reeds gitaar in de backing bands van o.a. Laurie Anderson, Sufjan Stevens en Anohni en componeerde muziek voor The American Ballet Theatre. Kort door de bocht: een absolute BRDCST-favoriet! En met nog 3 tot 4 hard drives vol onuitgebracht materiaal in de achterzak, is Roche een artiest om te koesteren voor de toekomst.
ERIC CHENAUX (us)
Postmoderne troubadour gelieerd aan het Canadese Constellation label (zie: Godspeed You! Black Emperor, Thee Silver Mt. Zion,...) die onlangs nog de cover van The Wire haalde. Chenaux hing lang rond in de experimentele improv scène in Toronto vooraleer hij naar Parijs verkaste. Na het verschijnen van zijn sleutelplaat ‘Skullsplitter’ (’15), vatte Uncut de geest van Chenaux’s werk perfect samen: ‘In the field of avant guitar wrangling, Chenaux’s style is genuinely distinctive… His latest is an(other) effortlessly lovely solo set that recalls John Martyn, Marc Ribot, Arthur Russell and the Hardanger fiddle tradition, as it weaves trippily between improv jazz, electronica, folk-drone and lounge balladry.’
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’
Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.