The Sound of Protest – Turkse Sociale Protestsongs

In mei ‘18 is het exact een halve eeuw geleden dat de woelige studentenrevoltes zich in Parijs over heel Europa verspreidden. Naar aanleiding hiervan doopte de stad Brussel 2018 om tot het ‘Jaar Van De Contestatie’ en vroeg het alle Brusselse culturele spelers om een antwoord te bieden op de vraag: ‘Wat blijft er 50 jaar na mei ‘68 over van de maatschappelijke, politieke en culturele revolutie? Welke vormen van contestatie kennen we vandaag?’
AB speelt daarop in en trekt de kaart van protestmuziek. Het huidige sociale en politieke klimaat is hier jammer genoeg de ‘gedroomde’ voedingsbodem voor. Opvallend: ‘It’s remarkable that—in a year hijacked by Trump’s reckless, witless Twitter belches—artists didn’t dive to meet his level’ - Pitchfork. Alsook: ‘Most of the year's socially conscious music has been far more personal than political’ - Consequence Of Sound.
AB verdiept zich in The Sound Of Protest en laat de stem van Turkse sociale protestsongs, Londense grime, de roep naar (muzikale) grenze(n)loosheid, de Black Lives Matter-beweging en working class heroes volop weerklinken.

Sinds een tijdje het jongste snoepje van de indiescene: Turkse psychedelica. Labels als Finders Keepers zorgen voor een revitalisering van het erfgoed door een constante stroom Turkse reissues, volksheldin Selda Bağcan wordt op grote schaal herontdekt en ook hedendaagse acts als Gaye Su Akyol, Derya Yildirim, BaBa ZuLa en Altin Gün omarmen de stijl volop. Allen refereren ze naar de hoogdagen van de Turkse psychedelica uit de jaren ’60 - ’70 toen Anatolische rock/folk fusioneerde met Westerse rock ’n roll. Artiesten als Erkin Koray - vaak gesampled door Gonjasufi - Ersen, Bariș Manço, Selda Bağcan of Cem Karaca, waren dé Turkse helden van die tijd die bovendien vaak politieke activisten waren. Tijd om de poorten van het genre te openen ...

Enter SELDA BAĞCAN wiens songs vaak een sociaal-politieke boodschap uitdragen, wat haar enorm populair maakte bij de linkse activisten tijdens de politiek gepolariseerde jaren ’70. Na de Turkse staatsgreep in 1980 werd ze vervolgd door het militaire regime en belandde ze de jaren daarop driemaal (!) in de gevangenis. Zelfs haar paspoort werd haar ontnomen. Zo kon ze tot in ’87 niet in het buitenland optreden. In ’93 bracht ze de single ‘Uğurlar Olsun’ (‘Farewell’) uit, een weeklacht aan de vermoorde onderzoeksjournalist Uğur Mumcu. De song werd het symbool voor de politieke turbulenties van de jaren ’90. Ook met de Gezi Park-protesten in ’13 toonde Selda zich solidair.

 

Enter BABA ZULA die het fundament legde voor de zogenaamde Istanbul psychedelica. Hun unieke psychedelische sound combineert traditionele Turkse instrumenten, electronica, reggae en dub waarbij de electrische saz - een Turks snaarinstrument - een centrale rol speelt. Hun muziek beschouwen ze vaak als (politiek) statement. Een song als ‘Efkarli Yaprak’ (‘Worried Leaf’) gaat over de nonkel van frontman Osman Murat Ertel die journalist was en het systeem met zijn pen aanvocht. Het resultaat: hij belandde in de gevangenis en werd gemarteld. Opvallend: Selda schreef ooit het politiek getinte nummer ‘Yaz Gazeteci Yaz’ ofte: ’Schrijf, journalist, schrijf’. Beide songs klinken actueler dan ooit.


 

TURKISH PSYCHEDELICA NIGHT FEAT. BABA ZULA + ALTIN GÜN - WO 04.04.18 – AB Club – KOOP TICKETS

TURKISH PSYCHEDELICA NIGHT FEAT.: SELDA BAĞCAN & BOOM PAM + DERYA YILDIRIM & GRUP ŞIMŞEK + GAYE SU AKYOL – DO  24.05.18 – AB Complex – KOOP TICKETS

Ander nieuws