Het beste van Le Guess Who? 2018: Honger en ontroering

November is daar, voor vele mensen betekent dit de eerste herfstkoude, bladeren die verkleuren en Thanksgiving-kalkoen. In het hart van de AB’er weerklinkt echter maar 1 verzuchting: “Le Guess Who? staat voor de deur!”. Dit Utrechts festival, al aan zijn 12de editie toe, is een bruisend, eclectisch muziekgebeuren dat jaarlijks 4 dagen zijn vleugels spreidt over de stad. Gewapend met een verlanglijstje, een stevig paar schoenen en ongelooflijk veel goesting, kwamen we aan in Utrecht. Het resultaat: Een top 8 van adembenemende, zinnenprikkelende en tot nadenken stemmende acts. Lees mee.

Anoushka Shankar & Manu Delago with MO Strings

In een prachtig gewaad vervoegde ’s werelds beste sitarspeelster Anoushka Shankar zich bij het 27-koppige Metropole Orkest Strings. De Oostenrijkse hangspeler Manu Delago zat tegenover haar en samen gingen ze in duet op de golven van de strijkers. Klassieke Indische sound met hedendaagse invloeden. Wondermooi en sprookjesachtig. Een fantastisch voorbeeld hoe LGW? ieder jaar opnieuw je muzikale wereld opent en laat proeven van onbekende ingrediënten. -LP

 

Sons Of Kemet

Met Shabaka Hutchings op sax, Theon Cross op tuba en niet minder dan vier vurige drummers, stond de zaal in lichterlaaie. Geen seconde werd stilstand getolereerd, er was geen tijd om zweetdruppels weg te vegen of het was weer van dat. Er werd gedanst, gegild, gekrold en gekletterd tijdens de ultieme performance die me dagen later nog doet blozen van vertier. -JDR

 

Blanck Mass

World Eater van Blanck Mass ( ½ van het duo Fuck Buttons) staat al een jaar op repeat ‘at maximum volume’ zoals aanbevolen op de achterkant van de hoes. En wat een hoes! Deze hond bijt volgens mij wél. Opener Rhesus Negative zette meteen de toon voor deze dansbare noise-hardcoreset. Geen handjes-in-de-lucht-dansfeest, maar eerder een donker industrieel feest in een bunker onder dreigingsniveau 4.  Zalige teringherrie! -KVH

 

Devendra Banhart

Hij deed het weer, de ‘Hogepriester van de  L.A.-freakfolk’: onze harten stelen met zijn hemelse Latijns-Amerikaanse liedjes. Venezuela en L.A. door de mixer. Spirituele folk op z’n best – met de nodige absurditeit. Zijn passage in AB dateert alweer van 2005, maar Devendrito’s muziek doet je de tijd vergeten. Dit jaar mocht hij cureren op LGW? en als kers op de taart stond hij zelf geprogrammeerd in de prachtige Grote Zaal van TivoliVredenburg. -LP

 

STUFF.

Op een eclectisch festival als Le Guess Who? zijn er weinig zekerheden, de grote sterkte van het festival. Toch zijn we tussen al dat nieuwe en spannende onze rots in de branding gaan opzoeken. And again: STUFF. stelt nooit ofte nimmer teleur. Met een set geknipt voor elke ADHD’er zogen de avant-gardisten ons opnieuw tot aan de rand van het podium. Van jazz, naar hiphop, naar noise en weer terug, om dan te eindigen in een volwaardig housefeestje. Hoe doen ze het toch? -AG

 

Neneh Cherry

Een vreemde naturel omhulde Neneh Cherry toen ze het podium van de prachtige Grote Zaal van TivoliVredenburg betrad. Deze ster heeft al lang haar hiphopimago afgeschud en dat was te merken aan de enorm gevarieerde, zwoele set. Van ‘Buffalo Stance’ geen sprake toen het mysterieuze ‘Kong’ werd ingezet. De beats van Four Tet-producer Kieran Hebden begeleidden Nenehs stem perfect en lieten ons hongerig achter naar meer. -IC

 

The Bug ft. Miss Red

Enkele woorden uit de omschrijvingstekst van de LGW?-programmatoren bleven hangen: “totale verwoesting”, “post-apocalyptisch”, “verslindende dubnoise-beats”. En dat klopte helemaal. MC/singer Miss Red, aka Sharon Stern, en producer The Bug, alias Kevin Martin, pompten het bloed waar het nog nooit geweest was. Zware beats deden heel je lichaam trillen – gelukkig stonden er rond de PA wat hekken om je aan vast te klampen, waardoor je net niet de lucht in gekatapulteerd werd. Of hoe een concert een fysieke beleving kan worden. Graag meer van dat. -LP

 

Escape-Ism

Vanaf de eerste seconde hield Ian Svenonius de volledige zaal van LE:EN in zijn ban. Hij liet het publiek zinnen en scats herhalen, waardoor het optreden meer het karakter van een performance kreeg. Een uiterst engagerende experimentele soundscape gecreëerd door 1 artiest met enkel een gitaar, microfoon, tape deck en drum. Dé reden om naar een festival als Le Guess Who? te gaan.

 

En nu uitkijken naar volgend jaar voor Le Guess Who? 2019. See you there!

Ander nieuws