2017

Jazz 100

Deel Tweet

100 jaar geleden verscheen de allereerste jazzplaat:  The Original Dixieland Jass Band met ‘Livery Stable Blues’. AB zet daarom één jaar lang jazz extra in de kijker. Van hedendaagse klassiekers over muzikale dwarsliggers die zich door jazz laten inspireren tot de jongste volstrekt eigenzinnige jazzgeneratie van eigen bodem.

In 2017 is het exact 100 jaar geleden dat de allereerste jazzplaat ter wereld het levenslicht zag: ‘Livery Stable Blues’ van The Original Dixieland Jass band. Jazz werd nog als ‘jass’ geschreven en de geluidsdrager was breekbaar en krakend shellac op 78 touren. Vreemd genoeg ging deze all star white band met de troffee lopen, terwijl die eer toekwam aan de Afro-Amerikaanse cornettist Freddie Keppard. Deze in New Orleans geboren muzikant kreeg namelijk reeds in 1915 de kans kreeg om voor Victor Talking Machine Company de allereerste jazzplaat ooit op te nemen. Maar hij weigerde. Omdat Keppard ervan overtuigd was dat iedereen zijn werk zou kunnnen ‘stelen’. Daarom speelde Keppard regelmatig met een zakdoek over zijn hand zodat andere muzikanten zijn manier van spelen niet konden kopiëren. Hierdoor miste Freddie Keppard een historische afspaak met de jazzgeschiedenis.

Jazz groeide uit tot één van de grootste kunstvormen ooit in Amerika ontstaan. Een kunstvorm die zich bovendien – over een tijdspanne van 100 jaar – keer op keer wist heruit te vinden. Van ragtime en dixieland aan het begin van de 20ste eeuw, swing (de toenmalige popmuziek) in de jaren ‘20/’30, de razendsnelle re bop (later be bop genaamd) van Charlie Parker en Dizzy Gillespie in de jaren ’40, cool jazz en hard bop uit de jaren ’50, free jazz in de jaren ’60 over fusion in (de vaak verguisde) jaren ’70 tot acid jazz in de jaren ’90.

De populariteit van jazz kende pieken en dalen, maar steeds was er één dubbele constante: nieuwe generaties bleven oude jazziconen herontdekken en jazz dook steeds op in nieuwe tussenvormen en fusies met andere genres. ‘Is Jazz entering a New Golden Age?’ vroeg The Guardian zich dan ook recentelijk af. Terecht. Lady Gaga opent de wereld van jazz voor haar fans door in zee te gaan met meestercrooner Tony Bennett. David Bowie recruteerde voor zijn magnus opus ‘Black Star’ een New Yorks jazzcombo (met o.a. drummer Mark Guiliana en saxofonist Donny McCaslin) en citeerde ‘To Pimp A Butterfly’ van Kendrick Lamar als grote invloed. Op zijn beurt nam Kendrick Lamar saxofonist Kamasi Washington on board die compleet tegen de tijdsgeest de muziekwereld op zijn kop zette met driedubbelaar ‘The Epic’ die bovendien werd uitgebracht op het electronica label van beatmeister Flying Lotus. Mainstream-artiesten rolden zo (on)bewust (?) de rode loper uit naar de mainstream pers die zo wel aandacht moesten schenken aan een 100-jarig genre.

Daarnaast is er de jongste jaren een gloednieuwe generatie jazzmuzikanten opgestaan die 100% de jazz skills in hun bloedvaten hebben stromen maar tevens buiten de geijkte jazzpaden opereren en met hun hoofd volop in Pitchfork-middens rondwanen. Denk maar aan BadBadNotGood, Portico, GoGo Penguin, Shabaka Hutchings (Sons Of Kemet, The Comet is Coming,…), Kamasi Washington of Thundercat.

Ook in eigen land mogen we meer dan trots zijn op de jongste generatie die de alternatieve scène vaak overklast met hun durf en vernieuwingsdrang. Denk o.a. aan Stuff., De Beren Gieren, TaxiWars (met Robin Verheyen en Tom Barman), SCHNTZEL, Steiger of het Granvat-collectief die niet enkel op het podium staan van het alternatieve clubcircuit maar evengoed terug te vinden zijn op de (hoofd)podia van Jazz Middelheim of Gent Jazz.

Tijd dus voor AB om een onvervalst eerbetoon aan een 100-jarig - maar vitaal – genre op poten te zetten. Deze (schijnbaar) onzichtbaar rode draad van de artistieke werking van AB maken we in 2017 extra zichtbaar. Eén jaar lang. Met een resem concerten van de hedendaagse generatie jazzmuzikanten uit binnen- en buitenland. Maar ook met lezingen, screenings, 78 touren-DJ sets, Classic Album Listening Sessions,... En dat alles met onze bevoorrechte partner Flagey.

Kurt Overbergh

(Artistiek Directeur AB)

Lees meer Lees minder

Jazz 100 nieuws

100 jaar oud, maar nog springlevend

100 jaar oud, maar nog springlevend

Lees
Stories

Mobiliteit

Onze concerten stoppen meestal om 22u30: zo geraak je nog thuis met de laatste trein!

Plan je route

Honger voor het concert?

Eet iets in ons AB Café & Resto. Smakelijk!

Reserveer je tafel

Bestel nu al je drankjetons

Zo hoef je niet aan te schuiven maar kan je meteen naar de bar.

Bestel