Feeërieën 2018

27 – 31 AUGUSTUS 2018

Deel Tweet

FEEËRIEËN 2018: EEN MUZIKALE LEIDRAAD

Waarom klagen over de staat van de hedendaagse popmuziek? Wie zoekt én graaft in de marge, zal merken dat er flink wat bruist, broeit én beweegt. Dat in de breedste zin van het woord. De Feeërieën proberen elk jaar een stukje van die (brute) schoonheid te openbaren en presenteren bewust minder bekende acts en hangt ze mooi op aan thematische kapstokjes. Omdat muziek ontdekken pas écht voor beleving zorgt, meer dan het decor dat doet. Al is de natuurlijke pracht van het Warandepark uiteraard ook onmiskenbaar 100% Feeërieën. Beleving in het kwadraat dus!

Zo is J A Z Z  bezig aan een grondige en verfrissende remake die het muzikale klimaat absorbeert en nieuwe publieken aantrekt. De bruisende Londense jazzscène (met onder andere Shabaka Hutchings, Moses Boyd, Ezra Collective ...) is daar een perfect voorbeeld van, net zoals vaandeldrager Kamasi Washington dat is aan de andere kant van de oceaan. Ook dit jaar dus een jazzavond tijdens de Feeërieën, met Kamaal Williams (zie ook: Henry Wu, Yussef Kamaal ...) die de urban hartslag van Londen reflecteert en het aan GoGo Penguin verbonden Mammal Hands. Geen jazz volgens het boekje, wel muziek die bewust buiten de lijnen kleurt.

In hedendaagse E L E C T R O N I C A drukken vrouwen de jongste jaren meer en meer hun stempel en dat juichen we alleen maar toe. Denk: Carla dal Forno, Moor Mother, Holly Herndon of pakweg footwork-koningin Jlin. De Feeërieën nodigen dan ook met trots Kaitlyn Aurelia Smith uit die met ‘The Kid’ een van de electronicaplaten van afgelopen jaar op haar naam heeft staan. Ook de Londense/Nigeriaanse artieste Klein - gelieerd aan het Hyperdub-label (denk: Burial, Fatima Al Qadiri of Dean Blunt) - maakt grote sier met haar ‘grainy pop collages’.

De Feeërieën leggen sinds een aantal jaren meer en meer de focus op G L O B A L  S O U N D S. Denk aan de Toearegblues van Mdou Moctar, de Turkse pracht van Derya Yildirim of de Portugese kuduro van Batida. De opzwepende afrobeat/highlife-set van de legendarische Nigeriaanse saxofonist Orlando Julius wordt vast een onbetwist en absoluut Feeërieën-hoogtepunt. Diron Animal - vooral bekend als flamboyante frontman van de Angolees-Portugese band Throes + The Shine – giet daar nog een vat explosieve kuduro bovenop.

Vinden we onze gading niet in wat er op de wereldmarkt te vinden is, dan zetten we met AB zelf unieke projecten op. Zo bracht AB het achtkoppig kamerorkest The Colorist samen met de Ijslandse Emiliana Torrini. Dat resulteerde zelfs in een internationaal gerenommeerde plaat. Of denk aan het commissioned work dat AB gaf aan het prachttrio The Golden Glows. Onze opdracht? Interpreteer zo persoonlijk en puur mogelijk de songs uit Harry Smith‘The Anthology Of American Folk Music’, de bijbel van de Amerikaanse folk, waaraan Bill Callahan en Nick Cave schatplichtig zijn. De openingsavond is dan ook een toonmoment van twee U N I E K E  A B  P R O D U C T I E S.

De slotavond is traditioneel gewijd aan C U T T I N G  E D G E  D A N C E. Zo nodigen we voor het tweede jaar op rij het Portugese label Príncipe uit. Zeg maar: heetgebakerde global sounds-electronica uit de getto's van Lissabon. Na de passage van Nidia Minaj, DJ Marfox en DJ Nigga Fox is het tijd om de jongste generatie Príncipe-nieuwkomers uit te nodigen als daar zijn Dj Firmeza, DJ Nervoso en DJ Lycox.

Je had het al door: de Feeërieën klinken dit jaar ook bijzonder werelds en grenzeloos. Muzikaal grensoverschrijdend gedrag zoals we dat graag tonen. Wees welkom. Je zal het je niet betreuren.

 

Volg Feeërieën 2018

Mis geen enkele Feeërieën 2018 update en beleef het festival mee via:

Facebook pagina Instagram #FEEKES18