Sinds 2013

All Connected

Deel Tweet

De laatste jaren zien we steeds meer artiesten die terug gebruik maken van modulaire synthesizers waarmee ze nooit gehoorde klanken, ritmes en sferen weten te creëren.

Bij modulaire synths worden door kabeltjes de verschillende synthmodules (osscilatoren, envelope generators, filters,…) met elkaar verbonden om zo ‘patches’ te maken. Hierdoor kunnen bijna alle parameters van de verschillende modules via ‘voltage control’ bestuurd worden en zijn de mogelijkheden onuitputtelijk. De enige beperking is de creativiteit van de gebruiker.

Ontwikkeld begin jaren ’60 werden modulaire synthesizers oorspronkelijk door avant-garde kunstenaars en musique concrète-componisten gebruikt. In de ’70’s gingen meer rock-georiënteerde muzikanten (Klaus Schulze, Keith Emerson,…) de modulaire systemen gebruiken waardoor de bekendheid en het gebruik meer wijdverspreid werd.


Toen in de vroege jaren ’80 de veel stabielere en goedkopere digitale synthesizers
Op de markt kwamen, verdwenen de ‘onbetrouwbare’ analoge, modulaire machines uit de aandacht, uit de studio’s en van de podia.
De laatste jaren is er echter een heropleving van de modulaire systemen. Er duiken tientallen fabrikanten en kleine éénmansbedrijfjes op die de meest gekke modules maken. En vele creatieve techneuten maken thuis hun, soms erg exotische, modules voor eigen gebruik en halen er de gekste klanken uit.

De reeks zal gecureerd worden door Floris Vanhoof, muzikant, filmmaker en creatieve techneut die al vele jaren op een heel eigen wijze zijn goesting doet en hoofdzakelijk met een zelfgemaakt modulaire synth albums maakt en optredens geeft.

 

Concept

‘All Connected’ is een nieuwe reeks in Huis23 waarin concerten, films, lezingen en instrumentpresentaties aan bod zullen komen met en over artiesten die spelen met de taal van de ‘voltage control’. Artiesten die het ‘modulaire’ als creatief denkproces gebruiken en hiermee de muzikale grenzen aftasten. Artiesten die werken in de geest van het San Francisco Tape Music Centre, een collectief dat ontstond toen pioniers zoals Terry Riley, Morton Subotnick, Steve Reich, Ramon Sender, Pauline Oliveros, e.v.a. hun oscillatoren en bandrecorders met elkaar verbonden en waaruit de meest vooruitstrevende muziek van die periode ontstaan is.

De titel “All Connected” is geïnspreerd op het idee van Dick Raaijmakers die zijn studio destabiliseerde en onvoorstelbare geluiden creëerde in stukken als Plumes en Flux door alles op alles aan te sluiten en het voltage zo ver mogelijk te verhogen.

 

Floris Vanhoof


Filmmaker, muzikant en creatieve duizendpoot die in zijn live shows telkens nieuwe visuele ideeën aan idiosyncratische muziekperformances koppelt waarin zelfgemaakte synthesizers en persoonlijke omkadering tot een indrukwekkend geheel worden gesmeed.

Toen we Floris vroegen of hij All Connected wilde cureren en hier iets over op papier wou zetten stuurden hij ons volgende tekst door:

Consciousness outside of the mind, in front of the eyes.

‘Arts & technology are not an invention of the digital age’ wrote Johannes Goebel in his preface to the book on the San Francisco Tape Music Center.
Last October I assisted Tony Martin with a multiple light projection during a concert of Morton Subotnick, both of them are founding members of the San Francisco Tape Music Center. That night I saw the whole visual composition over in a dream.


"The recollection of these projections by my retina" (as Martin puts it) suggests the
potential of what I like to call "straight to brain light" opposed to the projection of images.
So after a year and 22 concerts in two parts, with projection of slides of an imagined
journey, opposed to a moiré pattern on16mm film (...) it became clear:
Just as the well sounding voltages that come out of the electronics in my instruments, these projected lights are an extension of our nervous system.
(fragment van mijn catalogustekst voor Xing Live Arts Week, Bologna, April 2012)


Het maken van klanken met elektronische spanningen heet “voltage control”, maar
controle verliezen is soms interessanter.
‘Sinds mijn eerste elpee uitkwam, heb ik me vooral beziggehouden met optredens met een zelfgebouwd elektronisch instrumentarium waarbij dia?s en 16mm films worden geprojecteerd.
Het desoriënterende effect van het in en uit focus brengen van de twee filmprojectoren tijdens mijn optredens komt terug in de pulserende elektronische cycli van kant A en de mix van klinkende voltages en veldopnamen in kant B.’
(fragment perstekst voor Cycles of Confusion, elpee uitgebracht door Kraak, Mei 2012)


Mijn optredens zijn steeds een hybride vorm van geprojecteerde beelden en een
electronisch patchwork. Ik ontwikkel zelf instrumenten en opstellingen waarin de grens tussen beeld (film of dia) en licht (projectie) verkend wordt. Deze werden tijdens tientallen live performances onderzocht.

Links

Floris Vanhoof: http://endlesswebsite.blogspot.be/
Artikels over modulaire synths: http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/goingmodular.htm
http://www.synthtopia.com/content/2004/03/15/modular-analog-synthesizers-return/

Lees meer Lees minder

Mobiliteit

Onze concerten stoppen meestal om 22u30: zo geraak je nog thuis met de laatste trein!

Plan je route

Honger voor het concert?

Eet iets in ons AB Café & Resto. Smakelijk!

Reserveer je tafel

Bestel nu al je drankjetons

Zo hoef je niet aan te schuiven maar kan je meteen naar de bar.

Bestel