Lezing door gerenommeerde Wire-journaliste
Eén van de reeksen in het niet te versmaden Britse tijdschrift The Wire is ‘The Primer’. Hierin verdiept een journalist, muzikant of schrijver zich in de belangrijkste platen van een minder voor de hand liggend artiest, genre of stroming.
In samenwerking met The Wire geven we deze reeks een live verlengstuk en nodigen we de schrijvers uit in Huis23.
Naar aanleiding van het concert van Nils Frahm en Lubomyr Melnik in de concertreeks Silence Is Sexy komt Louise Gray een nieuwe The Wire Primer brengen in Huis23.
Niets beter om deze concertavond, met twee intrigerende hedendaagse componisten, in te leiden als met een lezing over de meester van de stilte: John Cage.
John Cage’s (1912 – 1992) invloed op de moderne muziek is moeilijk in te schatten en hij wordt algemeen aanzien als één van de grootste vernieuwers van de (klassieke) muziek in de 20e eeuw. Met composities als 'First Construction in Metal', 'Sonates and Interludes for Prepared Piano' en natuurlijk '4’33”' heeft Cage het muzikale concept en ons besef over muziek radicaal veranderd.
In haar The Primer (gepubliceerd in The Wire # 161 van juli 1997) schetst Louise Gray een mooi beeld van het leven en de carrière van deze boeiende uitvinder / componist (zoals zijn leraar in de jaren ’30, Arnold Schönberg, hem noemde).
Louise Gray is een Londense freelance journaliste gespecialiseerd in muziek en visuele kunsten. Ze schreef voor verschillende Britse bladen en magazines (NME, The Guardian, New Statesman,…), was muziekcriticus voor The Times en cultureel correspondent voor The Independent On Sunday. Op dit ogenblik schrijft ze voor The Wire, New Internationals en Museum Journal. Ze is ook o.a. curator voor het jaarlijkse Latitudes festival.
Wil je deze unieke lezing bijwonen schrijf dan snel in via reservationshuis23@abconcerts.be de plaatsen zijn beperkt.
Met de steun van