Opgelet: dit is géén concert maar een album luistersessie!
Inschrijven is vereist en kan via reservationshuis23@abconcerts.be In het subject ‘Public Enemy’ vermelden aub. Eveneens het aantal personen waarmee u komt.
Opgelet: er is een maximumcapaciteit van 50 personen. Snel zijn is dus de boodschap.
Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us back, 1988, Def Jam
Het 2e album van het New Yorkse hip-Hop collectief was meteen een schot in de roos.
Door de onorthodoxe productietechnieken van The Bomb Squad en de controversiële teksten van Chuck D en Flavor Flav kreeg de plaat snel veel aandacht en goede reacties van pers en publiek. Dit vertaalde zich ook in een commercieel succes en een jaar later waren er reeds meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht.
David Fricke van The Rolling Stone beschreef de plaat als ‘A molotov cocktail of nuclear scratching, gnarly minimalist electronics and revolution rhyme ‘.
De plaat wordt aanzien als één van de meest invloedrijke platen ooit en met singles als ‘Bring The Noise’, ‘Don’t Believe The Hype’ of ‘Black Steel in The Hour of Chaos’ moet ze dus onvermijdelijk in de 33 1/3 Classic Albums Listening Session reeks opgenomen worden.
De sessie zal in het Nederlands ingeleid worden door Pascal Garnier aka Krewcial.
33 1/3 – Classic Album Listening Sessions
Het idee achter de reeks 33 1/3 Classic Album Sessions is de simpelheid zelve: muziekliefhebbers die samenkomen om op een zo ideaal mogelijke manier (technisch, omgeving,..), ononderbroken naar een ‘klassiek’ album te luisteren, telkens ingeleid door een kenner van de plaat in kwestie.
Met deze nieuwe reeks willen we een alternatief bieden voor de manier hoe de laatste jaren de muziekbeleving geëvolueerd is. Door naar sterk gecomprimeerde mp3’s, YouTube filmpjes, of naar sites zoals Spotify te luisteren met kleine oortelefoontjes of via speakers van laptops missen we, zonder het meestal te beseffen, essentiële zaken in de muziek.
Vele platen zijn gemaakt als een op zich staand kunstwerk en verdienen dan ook om in hun geheel beluisterd te worden. Er werd veel aandacht besteed aan de best mogelijke geluidskwaliteit, het artwork, de volgorde van de songs, de sfeer van de nummers en het ‘verhaal’ waar de artiest de luisteraar in wil meenemen. In vele gevallen werden kosten noch moeite gespaard om de platen in de beste studio’s op te nemen, om gebruik te maken van de best klinkende mengtafels, microfoons, voorversterkers, compressors, reverbs, enz... Dit alles wordt met enkele muisklikken volledig teniet gedaan.
Tijdens de 33 1/3 sessies zullen we een album integraal - zonder onderbreking en met de best mogelijke technische middelen - beluisteren. En op die manier proberen om het album te beleven zoals oorspronkelijk de intentie was bij de opnames, de mastering en het uitbrengen er van.