Avond rond uniek Belgische label
Concert zonder inschrijvingen, ‘1st come 1st served’
Opéra Mort
Opéra Mort is het Parijs / Brusselse duo Fusiller en Élg (El-G). Beide artiesten hebben reeds een indrukwekkende staat van dienst en brachten werk uit op labels als o.a. Tanzprocesz, Kraak, Spleen Coffin en Nashazphone. Met Opéra Mort brengen ze een donker mix van electronica, ambient en avant-garde muziek. Hun nieuw album verschijnt in september op B.A.A.D.M.
Mathieu Serruys herintroduceert de grote ideeën van klassiek romantiek in de elektronische avant-garde. Waar de laatstgenoemde een esthetiek van non-art vestigde en zo de weg openden voor formele experimentent en deconstructie, gebruikt Serruys de innovaties van het modernisme om de menselijkheid en melancholie in de hedendaagse tijd te injecteren.
Zijn debuutalbum ‘On Germaine Dulac’ (2014) bevat composities waarin de serendipiteit van de tape-machines en vintage analoge, en niet altijd even stabiele, synths zowel het idioom van Romantische fugas als de bandcollage van de 60's of geluidsynthese her-uitvinden.
Screening: Living, Frans Zwartjes, Nl., 1971, 15min.
Zwartjes' meesterwerk en ook zijn eigen favoriete film. 'Living vind ik wel een rare, ondefinieerbare sfeer hebben. Dat eigenaardige gedraai en dan dat gedrein van die muziek erbij...' Living is een demonstratie van het virtuoze camerawerk van Zwartjes. Hij speelt in de film de hoofdrol en bedient tegelijkertijd de camera die hij vanuit de hand op zichzelf richt. Zwartjes: 'Ik was beresterk in die tijd'. De film is onderdeel van de serie Home Sweet Home, waarin de diverse vertrekken van Zwartjes' eigen toen nieuwe huis in Den Haag worden verkend. Ook Zwartjes' vrouw Trix speelt in Living een rol. De twee personages bewegen zich rusteloos door het huis. De film werd gedraaid met een extreme groothoeklens (een 5.7) die een sterke sfeer van vervreemding oproept.
Frans Zwartjes schreef zelf de soundtrack van deze film.
B.A.A.D.M.
Dit Belgische label wordt gerund door 2 grafische ontwerpers Joris Verdoodt en Mathieu Serruys (ook gekend van zijn prachtige tape-muziek). Hun belangrijkste interesse ligt in het onderzoek van muziek als medium waar extra-muzikale betekenissen, verwijzingen, obsessies of strategieën achter het geluid verborgen kunnen zijn. Hun uitgaves zijn prachtig vormgegeven en zoals ze zelf zeggen: ‘We aim to cultivate B.A.A.D.M. as an extensive aesthetical universe, where artistic freedom is galvanised by the presence of conceptual triggers without being jeopardised by constrictive narrative traces.’